Genel Bilgi
Kod | BYETE4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAYDAR ŞENGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel araştırma yöntemi, araştırma sürecinin planlanması ve yürütülmesi konularında bilgiler edinir, her türlü bilimsel etkinliklerinde bilim etiği ilkelerine bağlı kalması gerektiğini bilir,
Dersin İçeriği
Bilim, bilgi, bilimsel araştırma kavramları, araştırma-bilim felsefe ilişkisi bilimsel araştırma süreci, başlıca aşamaları (sorunun tanımı, hipotezin oluşturulması, araştırmanın tasarlanması başlıca değişken tipleri, özellikleri; veri toplama teknikleri; örnekleme yöntemleri; bilimsel araştırmalarda istatistiğin yeri, bazı istatistik yöntemlerin tanıtımı; Etik ve bilim etiği Bilim etiği ilkeleri, Bilimsel araştırmalarda etik dışı davranışlar ve nedenleri; Etik dışı davranışları önleme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
- Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel YayınlarıNo: 68 Ankara. - Seyidoğlu H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı7. Baskı Gözlem Yayınları No: 13 İstanbul. - Geray H., Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Siyasal Kitabevi. - Punch K. F., Sosyal Araştırmalara Giriş (Çev. D. Bayrak vd) Siyasal Kitabevi, Ankara. - Yıldırım C., Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi İstanbul. - Baker T. L., Doing Social Research, 2nd Ed. McGraw-Hill
Notlar
- Erzan A., Bilim Etiği El Kitabı, TÜBA Yay. No:17 Ankara - Eren E., İktisatta Yöntem Ezgi Kitabevi, Bursa.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim yöntemi, bilimsel araştırma ve bilimsel araştırma süreci ile ilgili temel kavramları bilir |
ÖÇ02 | Bir bilimsel araştırma sürecini planlayabilir |
ÖÇ03 | Etik ve bilim etiği ile ilgili temel kavramları bilir |
ÖÇ04 | Bilim etiği ilkelerini bilir ve benimser |
ÖÇ05 | Bilimsel araştırma ve yayınlarda etik dışı davranışların neler olduğunu bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim, bilgi, bilimsel araştırma kavramları, araştırma-bilim felsefe ilişkisi | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bilimsel araştırma süreci, başlıca aşamaları (sorunun tanımı, hipotezin oluşturulması, araştırmanın tasarlanması) | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Araştırmanın verilerinin toplanması, veri toplama teknikleri | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Anket hazırlama ve uygulama | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Örnekleme | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Bilimsel araştırmalarda istatistiğin yeri | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Bazı istatistik ve ekonometrik yöntemlerin tanıtımı | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Araştırma hipotezinin/lerinin sınanması, bulguların yorumu | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Araştırma raporu ve yazım | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Araştırma önerisinin/projesinin hazırlanması | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Etik, bilim ve araştırma etiği kavramları | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Bilimde etik ilkeler | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Bilimsel araştırmalarda etik dışı davranışlar ve nedenleri | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Etik dışı davranışları önleme | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |