Genel Bilgi
Kod | FELS220 |
Ad | Teknoloji Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ömer KIZILTAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders teknoloji-etik, bilim-teknoloji ve insan-teknoloji ilişkilerine veya teknolojinin politik boyutlarına odaklanmaktadır
Dersin İçeriği
Bu ders ile teknik ve teknoliji kavramı, ilk ve ortaçağda teknik kavramı, modern dönemde teknik kavramı, teknolojiye felsefi yaklaşımlar, Heidegger'de bilim ve teknik sorgulaması, gelecek ve teknoloji, teknoloji ve etik, postmodern dönemde teknolojiye ilişkin tartışmalar konusu ele alınacaktır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kabadayı, T. (Der.). (2021). Teknoloji felsefesi. Heideggerden Bergson'a. Ankara: Bilgesu.
Notlar
Günay, D. (2017). Teknoloji Nedir? Felsefi Bir Yaklaşım. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7,1. 163-166 Koç, E. (2013). Bilim ve Teknoloji Çağında İnsan Olma Sorumluluğu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2013 17 (2): 1-13.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Teknolojinin ne olduğunu bilir |
ÖÇ02 | Teknik kavramını tartışır |
ÖÇ03 | Bilim ve teknoloji ilişkisini kavrar |
ÖÇ04 | İnsan ve teknoloji arasındaki ilişkiyi tartışır |
ÖÇ05 | Teknoloji felsefesi problemlerini bilir |
ÖÇ06 | Heidegger'de teknoloji konusunun felsefe ile nasıl ele alındığını diğer filozoflardan ayırt eder |
ÖÇ07 | İlkçağ döneminde ve modern dönemde tekniğe ilişkin bakışı karşılaştırır |
ÖÇ08 | Postyapısalcı/Postmodern düşüncede teknoloji sorununu değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Teknik Kavramı | Genel olarak konuları inceleme | |
2 | Teknoloji Kavramı ve teknolojiye felsefi yaklaşımlar | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
3 | Teknoloji, Felsefe ve Bilim İlişkisi | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
4 | İlk ve ortaçağda teknik kavramı ve filozofların konuya bakışı | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
5 | Modern düşüncede teknik kavramı ve filozofların bakışı | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
6 | Heidegger’de teknik kavramının ele alınması | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
7 | Postyapısalcı/Postmodern Düşüncede Teknoloji Sorunu | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava hazırlık | |
9 | Teknoloji sorununa farklı yaklaşımların değerlendirilmesi | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
10 | Günümüzde teknolojiye yönelik felsefi düşünceler | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
11 | Teknoloji ve Etik | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
12 | Teknoloji ve Hakikat Sonrası (Post-Truth) Anlayış | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
13 | Gelecek ve teknoloji | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
14 | Gelecek ve teknoloji 2 | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
15 | Genel değerlendirme | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 22 | 22 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,52 | ||
AKTS | 5 AKTS |