Genel Bilgi
Kod | PDR738 |
Ad | İletişim Becerileri Eğitimi Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, PDR735 kodlu derste öğrenilen bilgi ve edinilen becerilere dayalı olarak farklı gelişim düzeylerine uygulannabilecek bir iletişim becerileri eğitimi programı hazırlayarak bunu bir gruba uygulama bilgi ve becerisini kazanmaktır.
Dersin İçeriği
letişim ve iletişim modellerinin temel kavramları, kişilerarası ilişkilerin başlangıcı ve gelişimi, kişilerarası ilişkilerin teorik yaklaşımları ve modelleri, etkili iletişim becerileri, etkili dinleme, empati, kendini açma, sözsüz iletişim, saldırgan, pasif ve iddialı davranışlar, çatışma çözümü süreç ve duygusal zeka.
Dersin Ön Koşulu
PDR735 İletişim Becerileri Eğitimi dersini almış ve başarılı olmuş olmak
Kaynaklar
Korkut, F. (1996). İletişim Becerileri Eğitiminin Lise öğrencilerinin İletişim Becerilerini Değerlendirmelerine Etkisi, 3P Dergisi, 4 (3), 191-198. Çam, S. (1997) iletişim Becerileri Eğitimi programının Öğretmen Adaylarının Ego Durumları ve Problem Çözme Becerisi Algılarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksel-Şahin, F. (1997). Grupla İletişim Becerileri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin iletişim Beceri Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Deniz, İ. (2003). İletişim becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Notlar
Balcı, S. (1996). Danışma Becerileri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin iletişim Becerileri Düzeyine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hazırlanacak kişiler arası iletişim becerileri eğitim programının uygulanacak gruptaki bireylerin gelişimsel özelliklerini söyler. |
ÖÇ02 | Kişiler arası iletişim becerilerini geliştirmek üzere hazırlanacak programın öğelerini sıralar. |
ÖÇ03 | Programın uygulanacağı grubun özelliklerine göre programın içeriğine hangi becerileri dahil edeceğini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Programın uygulanmasıyla hangi hedef davranışların geliştirileceğini açıklar. |
ÖÇ05 | Programın amaçlarını hangi eğitsel etkinliklerle gerçekleştireceğini söyler. |
ÖÇ06 | Programın uygulanmasında hangi yöntem ve teknikleri kullanacağını açıklar. |
ÖÇ07 | Uygulamada belirlenen yöntem ve teknikleri uygular. |
ÖÇ08 | Eğitimin verileceği grubu oluşturma ölçütlerine uygun olarak grup belirler. |
ÖÇ09 | Belirlenen bir grup için iletişim becerileri eğitimi programı hazırlar. |
ÖÇ10 | Hazırlanan programı uygular. |
ÖÇ11 | Yapılan eğitim programı uygulamasıyla ilgili geribildirim alarak uygulama becerisini geliştirir. |
ÖÇ12 | Uygulanan iletişim becerileri eğitimi programını değerlendirerek raporlaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin yapılandırılması:amacı, öğrencilerden beklenenler ve değerlendirmenin belirlenmesi | İlgili kaynakların tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İletişim becerileri eğitiminin içeriğinin belirlenmesi ve hedef davranışların belirlenmesi | ilgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Programın uygulanancağı grubun gelişim düzeyinin belirlenmesi ve grup oluşturma | farklı gelişim düzeyleri ve grup uygulamalarının incelenmesi, bilgi verme, tartışma, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İletişim becerileri eğitimi programı hazırlama-I | hazırlığın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İletişim becerileri eğitimi programı hazırlama-II | hazırlığın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İletişim becerileri eğitimi programı hazırlama-III | hazırlığın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Hazırlanan programın uygulanması-I | bir hafta önceki paylaşımların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Hazırlanan programın uygulanması-II | bir hafta önceki paylaşımların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
10 | Hazırlanan programın uygulanması-III | bir hafta önceki paylaşımların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
11 | Hazırlanan programın uygulanması-IV | bir hafta önceki paylaşımların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
12 | Hazırlanan programın uygulanması-V | bir hafta önceki paylaşımların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
13 | Hazırlanan programın uygulanması-VI | bir hafta önceki paylaşımların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
14 | Hazırlanan programın uygulanmasıVII | bir hafta önceki paylaşımların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
15 | Hazırlanan programın uygulanması ve uygulamanın değerlendirilmesi | bir hafta önceki paylaşımların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |