Genel Bilgi
Kod | FELS312 |
Ad | Türk Sosyologları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk sosyolojisini ve Türk sosyolojisindeki temel fikirleri analiz ederek, Türkiyedeki sosyolojisinin temel çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve Türkiyede sosyolojisinin tarihsel gelişimini öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Türkiye'deki sosyoloji tartışılacak, Türkiye'deki sosyolojisinin temel fikirleri analiz edilecek, Türkiye'de sosyolojisinin temel çalışmaları ve tarihsel gelişimi incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Avcı, Nazmi ve Erdal Aksoy. 2017. Türk Sosyologları. İstanbul. Lisans Yayıncılık. Kaçmazoğlu, H. Bayram. 2011a. Türk Sosyoloji Tarihi II, İstanbul, Kitabevi Yayını. Kaçmazoğlu, H. Bayram. 2011b. Türk Sosyoloji Tarihi III, İstanbul, Kitabevi Yayını. Kaçmazoğlu, H. Bayram. 2012. Türk Sosyolojisinde Temalar 2. Kuram, Uygulama, Sosyalizm, İstanbul, Doğu Kitabevi. Kayalı, Kayalı. 2000. Türk Düşünce Dünyasının Bunalımı, İstanbul, İletişim Yayını.
Notlar
Sezer, Baykan. 1988. Türk Sosyolojisinin Ana Sorunları, İstanbul, Sümer Yayını.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
ÖÇ02 | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
ÖÇ03 | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
ÖÇ04 | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
ÖÇ05 | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
ÖÇ06 | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
ÖÇ07 | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
ÖÇ08 | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
ÖÇ09 | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
ÖÇ10 | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
ÖÇ11 | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
ÖÇ12 | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
ÖÇ13 | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
ÖÇ14 | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
ÖÇ15 | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiyede sosyolojinin tarihi kökleri, gelişme öncesi tarihsel süreci | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Osmanlı dönemi sosyolojisi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | 19. yüzyıl Türkiyesinde sosyoloji. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | 1950-1960 dönemi ve 1960 sonrası dönem | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | 1971 dönemi ve Türkiyede sosyolojinin durumu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Türkiyede Sosyolojik hareketler | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Türk sosyolojisinde temel düşünür. Ziya Gökalp | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk Sosyolojisi. Prens Sabahattin Bey | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Mehmet Ali Şevki, Mehmet İzzet, Hilmi Ziya Ülken | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Cahit Tanyol, Cavit Orhan Tütengil, İbrahim Yasa | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Nurettin Şazi Kösemihal, Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu, Mümtaz Turhan, Nurettin Topçu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Mübeccel Belik Kıray ve Ankara Ekolü | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Türkiyede günümüz sosyolojisi. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |