Genel Bilgi
Kod | PDRZ107 |
Ad | Psikolojiye Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. METEHAN ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. METEHAN ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin gelişim ve gelişim ile ilgili kavramlar, gelişim görevleri, bedensel ve dil gelişimi, gelişim kuramları, zihinsel gelişim, öğrenme, bellek, duygular, düşünme, dil, zeka ve yaşam boyu gelişim konularında genel bir anlayış kazanılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği şu konulardan oluşmaktadır; Gelişim ve gelişim ile ilgili kavramlar, gelişim görevleri, bedensel ve dil gelişimi, gelişim kuramları, ve zihinsel gelişim, öğrenme, bellek, duygular, düşünme, dil zeka, yaşam boyu gelişim.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Işık, Ş. (2018). Psikolojiye Giriş. Pegem Akademi. Renner, T., Feldman, S. (2015) Aklımın Aklı: Psikoloji(Çev. Ed: Mithat Durak, Emre Şenol-Durak, Ufuk Kocatepe). Nobel Yayınevi.
Notlar
Gerrig, R. J., Zimbardo, P. G. (2012). Psikolojiye Giriş. Psikoloji ve yaşam. (Çev: Gamze Sart) Nobel Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojiye ilişkin temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Sinirbilim ve davranışın biyolojik temellerini açıklar. |
ÖÇ03 | Duyum, algı ve algı türlerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Bilinç ve bilinçaltı durumlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenmeyi ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar. |
ÖÇ06 | İnsan belleğini ve hafıza türlerini listeler. |
ÖÇ07 | İnsanın olumlu ve olumsuz duygularını ayırt eder. |
ÖÇ08 | Düşünme, dil ve zekayı açıklar. |
ÖÇ09 | Gelişimi ve yaşam boyu gelişimi tanımlar. |
ÖÇ10 | İnsanın kişiliğini ve kişilik modellerini açıklar. |
ÖÇ11 | Sosyal psikoloji ve yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ12 | Duygu ve güdülenmeyi tanımlar. |
ÖÇ13 | Ruh sağlığı bozukluklarını tanımlar. |
ÖÇ14 | Sağlık psikolojisinin kavramlarını açıklar. |
ÖÇ15 | Psikolojide araştırma yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ16 | Merkezi sinir sistemini ve kavramlarını listeler. |
ÖÇ17 | Hormonların insan davranışlarına etkisini açıklar. |
ÖÇ18 | Davranış ve davranış türlerini listeler. |
ÖÇ19 | Psikoloji kuramlarını değerlendirerek karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojiye giriş | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Sinirbilim ve davranış | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Duyum ve algı | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bilinç durumları | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Öğrenme | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Bellek | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Duygular | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Düşünme, dil ve zeka | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Gelişim ve yaşam boyu gelişim | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kişilik | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Sosyal psikoloji | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Güdülenme ve duygular | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Psikolojik bozukluklar | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Sağlık psikolojisi | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,76 | ||
AKTS | 5 AKTS |