Genel Bilgi
Kod | ZTP434 |
Ad | Hayvan Islahı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÖKHAN GÖKÇE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çiftlik hayvanlarında verim düzeylerinin yükseltilebilmesi amacı ile bir veya birden fazla özellik bakımından populasyonun genetik verim düzeyini daha iyi seviyelere getirmenin önemi ve yöntemlerini öğrenir.
Dersin İçeriği
Adaptasyon, Fenotipik varyasyon, Kalıtım derecesi, Tekrarlanma derecesi, Seleksiyon, Damızlık değeri, Generasyonlar arası süre, Yetiştirme sistemleri, Akrabalı yetiştirme, Heterosis, Modern ıslah stratejileri.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
1. Tüzemen, N., Yanar, M., Akbulut, Ö., 2013. Hayvan Islahı. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Yayınları No:230. Erzurum, 2013. 2. Sarıca, M., 2020. Hayvan Islahı Ders Notları. http://ebs.omu.edu.tr/240839/67001/2700. Erişim Tarihi: 01.09.2020. 3. Düzgüneş, O., Eliçin, A., Akman, N., 2003. Hayvan Islahı, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Ankara. 4. Kumlu, S., 1999. Hayvan Islahı, Türkiye Damızlık Sığır Yet. Birliği Yay., Ankara.
Notlar
1. Tüzemen, N., Yanar, M., Akbulut, Ö., 2013. Hayvan Islahı. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Yayınları No:230. Erzurum, 2013. 2. Sarıca, M., 2020. Hayvan Islahı Ders Notları. http://ebs.omu.edu.tr/240839/67001/2700. Erişim Tarihi: 01.09.2020. 3. Düzgüneş, O., Eliçin, A., Akman, N., 2003. Hayvan Islahı, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Ankara. 4. Kumlu, S., 1999. Hayvan Islahı, Türkiye Damızlık Sığır Yet. Birliği Yay., Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayvan ıslahında ele alınanan ekonomik verim özelliklerini belirler ve analiz eder |
ÖÇ02 | Fenotipik varyasyonu hesaplar |
ÖÇ03 | Genetik parametreleri tahmin eder |
ÖÇ04 | Hayvan ıslahında doğru yöntem ve araçları seçer ve kullanır |
ÖÇ05 | Sürdürülebir hayvancılık için seleksiyon ve çiftleştirme programlarını tasarlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hayvan ıslahının amacı ve kapsamı | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Adaptasyon kriterleri ve ekonomik verim düzeyi | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Fenotip ve fenotipik varyasyon. Fenotipik varyasyonun kaynağı olarak çevre ve çevre faktörlerinin etkisi | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Fenotipik varyasyonun kaynağı olarak genotip. Gen ve gen etkisi. Gen frekansının değişimi. Populasyonlara şans, mutasyon ve göçün etkisi. | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kalıtım ve tekrarlanma derecesinin hesaplanması ve hayvan ıslahındaki önemi | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Seleksiyon ve seleksiyonun etkileri | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Seleksiyonda verimlilik, seleksiyon üstünlüğünün ölçülmesi ve seleksiyon üstünlüğünün artırılması yolları | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Generasyonlar arası süre, hesaplanması ve genetik ilerlemeye etkisi | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Seleksiyon yöntemleri | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Damızlık değeri | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yetiştirme sistemleri | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Melezleme ve heterosis | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Akrabalı yetiştirme | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel tekrar | Dinleme ve anlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |