Genel Bilgi
Kod | SY544 |
Ad | Balıklarda Protein Metabolizması ve Azot Boşaltımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ORHAN TUFAN EROLDOĞAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Balıklarda nitrojen boşaltımı metabolizması ve canlının nitrojen boşaltımını etkileyen faktörleri öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Amonyak boşaltımı ve toksisitesi; Azot metabolizması ve boşaltım modelleri; Protein sindirimi ve azot metabolizması ile ilişkisi; Beslemenin ve Sıcaklığın azot Metabolizmasına etkisi; Üre Taşınımı.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Balık Besleme (https://www.elsevier.com/books/fish-nutrition/hardy/978-0-12-819587-1) Balık Fizyolojisi: Nitrojen boşaltımı (https://www.amazon.com/Fish-Physiology-Nitrogen-Excretion-20/dp/0123504449)
Notlar
Balıklarda protein ve aminoasit metabolizması (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2109.2009.02174.x)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Balıklarım genel protein metabolizmasını öğrenir |
ÖÇ02 | Balıklarda proteinin nasıl metabolize edildiğini anlar |
ÖÇ03 | Balık boşaltım sistemi ile çevrenin ilişkisinin farkına varır |
ÖÇ04 | Protein/amino asitleri balıklardaki etkisini bilir |
ÖÇ05 | Amino asitlerin vücutta parçalanması ve metabolitleri öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Protein ve canlıdaki fonksiyonları | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Protein metabolizmasına genel giriş-1 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Protein metabolizmasına genel giriş-2 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Amino asit metabolizması-1 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Amino asit metabolizması-2 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
6 | Protein sentezi temel giriş-1 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Protein synthesis basin introduction-2 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Soru cevap ve tartışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Beslenme, egzersiz ve sıcaklığın nitrojen metabolizmasına ve boşaltımına etkileri-1 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Beslenme, egzersiz ve sıcaklığın nitrojen metabolizmasına ve boşaltımına etkileri-2 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Balıklarda tem üre taşınımı-1 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Balıklarda tem üre taşınımı-2 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Üre taşınımını etkileyen faktörler-1 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Üre taşınımını etkileyen faktörler-2 | Anlatım ve soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Makale değerlendirme | Soru cevap ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tartışma ve beyin fırtınası | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru cevap ve tartışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,80 | ||
AKTS | 6 AKTS |