TS543 Tarımsal ve Hidrolojik Kuraklık Analizi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TS543
Ad Tarımsal ve Hidrolojik Kuraklık Analizi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN


Dersin Amacı / Hedefi

Kuraklık kavramını ve kuraklığın değerlendirilmesine esas olan yöntemleri öğrenmek; bu yöntemleri kullanarak kuraklık eylem planlarını geliştirmek ve kurak evrelerde su kaynaklarını sektörler arasında tahsisini optimal düzeyde gerçekleştirmektir.

Dersin İçeriği

Kuraklık kavramı, iklim değişimi ve tarımsal faaliyetlerle ilişkisi. Kuraklık sınıflaması, kurak ve yağışlı periyotların saptanması. Kuraklık indisleri hesabı ve haritalanması: Normal Değerlerin Yüzdesi, Kantiller (Bölenler, Onluk (Deciles)), Palmer Kuraklık Şiddeti İndisi (PDSI), Yüzey Su Arzı İndisi (SWSI), Standardize Yağış İndisi (SPI), Bitki-Su İndisi (CMI), Ulusal Yağış İndisi (RI), Güvenilir Yağış (DR). Kuraklık tahmini: Frekans, süre ve risk analizleri. Kuraklığın izlenmesi ve planlanması. Kuraklık İndisi Bölgesel Uygulamaları: Hidrolojik, meteorolojik ve tarımsal kuraklık analizlerinin yapılması, sonuçların alansal değerlere dönüştürülmesi, yorumlanması ve pratiğe aktarılması.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersi alabilmek için yüksek lisan ya da doktora öğrencisi olmak yeterlidir. Başka herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Hydrological Drought–Processes and Estimation Methods for Streamflow and Groundwater, edited by: Tallaksen, LM and van Lanen, HAJ, Developments in Water Science, 2. Şen, Z., 2009. Kuraklık Afet ve Modern Hesaplama Yöntemleri. Su Vakfı Yayınları, s. 248, ISBN: 978-975-6455-38-8 3. Şen, Z., 2015. Applied Drought Modeling, Prediction, and Mitigation. Elsevier; 1st edition (August 12, 2015), pp. 484, ISBN-10 ‏ : ‎ 0128021764

Notlar

Kuraklık konularında yazılmış bilimsel makaleler, yüksek lisans ve doktora tezleri, raporlar vb. yayınlar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kuraklık kavramını ve çeşitlerini günlük yaşamda ayırt eder.
ÖÇ02 Kuraklık indekslerinin hesaplanması için gereksinim duyular verileri düzenleyebilir.
ÖÇ03 Kuraklık risk analizlerini yapma yetisi kazanır.
ÖÇ04 Havza bazında kuraklık analizi sonuçlarına göre, çok disiplinli ve çok sektörlü kuraklık yönetimi yapar.
ÖÇ05 Kuraklık eylem planlarını hazırlayarak uygulamaya koyar.
ÖÇ06 Kuraklık indeklerini kullanarak su kaynaklarını sektörlere göre tahsis eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kuraklık kavramı, iklim değişimi ve tarımsal faaliyetlerle ilişkisi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kuraklık sınıflaması, kurak ve yağışlı periyotların saptanması Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kuraklık sınıflaması, kurak ve yağışlı periyotların saptanması (Devam) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Kuraklık indekleri hesabı ve haritalanması Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
5 Normal Değerlerin Yüzdesi, Kantiller (Bölenler, Onluk (Deciles)) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Palmer Kuraklık Şiddeti İndisi (PDSI) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
7 Yüzey Su Arzı İndisi (SWSI) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 Standardize Yağış İndisi (SPI) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10 Bitki-Su İndisi (CMI), Ulusal Yağış İndisi (RI) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Güvenilir Yağış (DR) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kuraklık tahmini: Frekans, süre ve risk analizleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
13 Kuraklığın izlenmesi ve planlanması. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kuraklık İndisi Bölgesel Uygulamaları: Hidrolojik, meteorolojik ve tarımsal kuraklık analizlerinin yapılması, sonuçların alansal değerlere dönüştürülmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kuraklık İndisi Bölgesel Uygulamaları: Hidrolojik, meteorolojik ve tarımsal kuraklık analizlerinin yapılması, sonuçların alansal değerlere dönüştürülmesi (Devam) Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 02:03