Genel Bilgi
Kod | TS525 |
Ad | Seralarda İklimlendirme I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH NAFİ BAYTORUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında sıcak mevsimlerde serada iç sıcaklığın bitkilerin arzu ettiği değerlerde tutulması için alınması gereken teknik önlemlerden havalandırma, soğutma ve gölgeleme gibi iklimlendirme önlemlerinin tanıtımı, temel ilkelerinin öğretimi, sistem seçimi ve projelendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Seralarda sıcak mevsimlerde iç ortam sıcaklığının düzenlenmesi, seralarda havalandırma, uygulanan havalandırma sistemlerinin çeşitleri, hava değişim katsayısı, hava değişim katsayısının belirlenmesinde kullanılan yöntem ve metotlar, seralarda havalandırma sistemlerinin projelendirilmesi, seralarda evaporatif soğutma sistemlerinin tanımı ve projelendirilmesi, seralarda gölgeleme sistemleri ve projelendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Seralar, Seralarda iklimlendirme
Notlar
Makaleler ve web
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirmeyi öğrenir. |
ÖÇ02 | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar |
ÖÇ03 | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularını öğrenir. |
ÖÇ04 | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini öğrenir. |
ÖÇ05 | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygulamayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışmayı öğrenir. |
ÖÇ07 | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümlemeyi öğrenir. |
ÖÇ08 | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeyi öğrenir. |
ÖÇ09 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır |
ÖÇ10 | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenilemeyi kazanır. |
ÖÇ11 | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanmayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sera ısıtmasının temel esasları, Uluslar arası birim sistemleri | Kaynak okuma, internettten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Isı iletiminin temel esasları, Kondüksiyon, Konveksiyon, Radyasyon, buharlaşma ve yoğuşma | Kaynak okuma, internettten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Isı üretimi, yakıtlardan ısı elde edilmesi, Yakıtların fiziksel özellikleri, Katı, sıvı ve gaz yakıtlar | Kaynak okuma, internettten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yakıtların etki derecesi, Yakma teknikleri, Kazan verimliliği | Kaynak okuma, internettten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Isı pompaları, Isı pompasının projelenmesi, Güneş enerjisinden yararlanma | Kaynak okuma, internettten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Isı santralleri, Katı yakıtlar için ateşleyiciler, ön yakma işlemleri, odun ve saman yakma | Kaynak okuma, internettten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sıvı yakıt ateşleyicileri, basınç ayarlayıcılar, yakma işleminin iyileştirilmesi, Gaz yakıt ateşleyicileri, Gazlı ateşleyicilerin armatürleri | Kaynak okuma, internettten Seralar konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Isı Kazanları, Kazan seçiminde kriterler, Buhar kazanları, korozyondan korunma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yakıtın depolanması, kazanlara iletim yöntemleri, açık sistemler, kapalı sistemler, bacalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sirkülasyon pompaları, sera ısıtmasında kullanılan pompa çeşitleri, ısıtma sisteminde kullanılan armatürler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Isı enerjisinin seraya taşınımı, kapalı sistemler, dağıtıcı borular, ısıtma borularının izolasyonu | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Seralarda ısı gereksiniminin belirlenmesi, seralarda kullanıla ısıtma sistemleri, borulu ısıtma sistemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yükseğe yerleştirilmiş, yan duvar ve ön cephelere yerleştirilmiş borulu ısıtma sistemleri, vejetasyon ısıtması, taban ısıtması, Üfleyicili ısıtma sistemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Seralarda enerji korunumu, ısı perdeleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |