Genel Bilgi
Kod | TS014 |
Ad | İklim Değişikliği: Uyum ve Azaltım Stratejileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURÇAK KAPUR |
Dersin Amacı / Hedefi
İklim değişikliğinin, beklenen doğal etkilerin ötesinde bir sonuç yaratacak olması, karşımıza çıkan olumsuz sonuçların hafifletilmesi için bir an önce önlem alınmasını gerekli kılmaktadır. Küresel ölçekte bir çevre sorununun ötesinde bir mesele olan iklim değişikliği, uzun dönemde dünyayı etkilemeye devam edecektir. Gelecek birkaç on yıl içinde gezegenin sıcaklıkta artış ve yağış biçimlerinde değişikliklerle karşı karşıya kalacağı bugün bilimsel çalışmalarla kanıtlanmıştır. Bu bağlamda, bu dersin kapsamında iklim değişikliğinin etkisi ve boyutlarının yanında küresel düzeyde iklim değişikliğiyle mücadeledeki ortak uyum ve azaltım stratejilerin ve uluslar arası rollerin analiz edilmesi ve bölgesel iklim değişikliğinin saptanması yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İklim değişikliğine küresel bakış, Türkiye ve iklim değişikliği, Türkiye'de gözlenen iklim değişikliği ve etkileri, iklim değişikliği küresel uyum ve azaltım stratejileri ve eylem planı, Türkiye'de iklim değişikliği uyum ve azaltım stratejileri ve eylem planı yöntemleri, sera gazı emisyon kontrolü, tarım ve iklim değişikliği etkileşimi, iklim parametrelerinin trendlerinin belirlenmesi ve karar alma.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability Working Group II Contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İklim değişikliğinin etki ve boyutları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | İklim değişikliği konusundaki gelecek stratejileri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Türkiye'nin iklim değişikliğindeki konumu hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | İklim değişikliği konusunda geliştirilecek uyum ve azaltım stratejilerini öğrenir. |
ÖÇ05 | İklim değişikliği ve tarım etkileşimini ve etki saptamasını öğrenir. |
ÖÇ06 | İklim parametrelerinin, trend varlığının belirlenmesinde, lineer olmayan Mann Kendall ve Spearman'ın Rho terstlerini öğrenir. |
ÖÇ07 | İklim parametrelerinin eğimlerinin belirlenmesinde Sen's trend eğim metodu ve trend başlangıç yıllarının belirlenmesinde ise Mann Kendall sıra korelasyon testi kullanmasını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğiyle ilgili genel bilgilendirme. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İklim değişikliği kavramı, boyutu ve önemi. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İklim değişikliğinin insan ve doğa üzerine etkileri: sel, açlık, kuraklık. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İklim değişikliğinin tarım üzerindeki etkileri ve önlemler. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Uluslararası iklim değişikliği stratejileri ve sözleşmeleri. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kyoto Protokolü. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İklim değişikliği uyum ve azaltım stratejileri. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Ulusal İklim Değişikliği Uyum Stratejisi ve Eylem Planı. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İklim Değişikliğinin Etkilerine Uyumun Su Kaynaklarının Yönetimi Politikaları Entegrasyon Politikaları | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İklim Değişikliğinin Etkilerine Uyum Yaklaşımının Tarım Sektörü ve Gıda Güvencesi Politikalarına Entegrasyonu. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İklim parametrelerinin, trend varlığının belirlenmesinde, lineer olmayan Mann Kendall ve Spearman'ın Rho terstleri | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İklim parametrelerinin eğimlerinin belirlenmesinde Sen's trend eğim metodu ve trend başlangıç yıllarının belirlenmesinde ise Mann Kendall sıra korelasyon testi | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Avrupa Birliği'nin 2020 ve 2050 hedefleri ve iklim değişikliği stratejisi. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yeni senaryolarla Türkiye için iklim değişikliği. | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitap ve ders notlarının çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |