ENM101 Fizik I

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ENM101
Ad Fizik I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mekaniğin temel prensiplerinin öğretilmesi ve deneylerle pekiştirilmesi.

Dersin İçeriği

Fizik ve ölçüm, vektörler, bir boyutta hareket, düzlemsel hareket, parçacık dinamiği, iş ve enerji, enerjinin korunumu, lineer momentum ve çarpışma, dönme kinematiği, katı cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi. Ayrıca dönem boyunca yapılan aşağıdaki deneylerle teorik konular pekiştirilir, öğrenci her deney için bir rapor hazırlayarak vaktinde sunar: Kuvvetlerin toplanması, düzgün doğrusal hareket, sabit ivmeli hareket, eğik atış, yer çekimi ivmesinin değişik şekillerde hesaplanması, esnek ve esnek olmayan çarpışmalar, dönem sonu gösteri deneyleri.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1-Fen ve Mühendislik için Fizik 1, R.A. Serway, J. C. Beichner, Palme Yayıncılık, Ankara, 2017, 2-Mekanik Deney Klavuzu, Fizik Bölümü (https://fizik.edu.tr adresinden indirilebilir)

Notlar

Teams e konulacak ders notları, örnek sorular, ödevler ve çözümleri takip edilmelidir. Deney klavuzu https://fizik.cu.edu.tr adresinden alınabilir.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri bilir
ÖÇ02 Fizik Alanında edindiği bilgileri temel bilim ve mühendislikteki diğer alanlarındaki bilgilerle birleştirir.
ÖÇ03 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır.
ÖÇ04 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır.
ÖÇ05 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanır.
ÖÇ06 Fizikte problem çözme teknikleri konsunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ07 Deney tasarlama, deney yapma, hata ve hata kaynakları hakkında bilgi ve beceri kazanır.
ÖÇ08 Deneylerde hata, hassasiyet kavramlarını bilir, hataların azaltılması yönünde beceri kazanır.
ÖÇ09 Zamanında rapor yazma, kurallara uygun hazırlama ve sunma konusunda beceri kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Fizik ve ölçme, temel birimler, laboratuvar deneyleri ile ilgili genel bilgi. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bir boyutta hareket, 1. deneyin yapılması, veri alınması Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
3 Vektörler, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İki boyutta hareket, 2. deneyin yapılması, Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
5 İki boyutta hareket (devam), hareket yasaları, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hareket yasalarının uygulamaları, 3. deneyin yapılması Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
7 Hareket yasalarının uygulamaları (devam), Dairesel hareket ve hareket yasalarının başka uygulamaları, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dairesel hareket ve hareket yasalarının başka uygulamaları (devam), 4. deneyin yapılması Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
10 İş, Enerji ve enerji transferi, deney raporlarının teslim edilmesi, 5. Deneyin yapılması. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
11 Enerji ve enerji transferi (devam), Potansiyel enerji, enerjinin korunumu, uygulama. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Potansiyel enerji, enerjinin korunumu (devam), 6. Deneyin yapılması. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
13 Doğrusal Momentum ve çarpışmalar, 7. deneyin yapılması. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
14 Doğrusal Momentum ve çarpışmalar (devam), Yapılamayan bir deney için telafi, uygulama. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
15 Katı bir cismin sabit eksen etrafında dönmesi, uygulama. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 02:08