Genel Bilgi
Kod | ENM104 |
Ad | Teknik Resim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. OLCAY KALAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Endüstri Mühendisliği öğrencilerine mesleki yaşamlarında karşılaşacakları imalat ve teknik resimleri okuma yeteneği kazandırmak ve aynı zamanda kazanılan teknik resim becerisini bilgisayar ortamında kullanabilmesini sağlamaktır. Teknik resim bilgisi teorisi yanında teknik çizim uygulamaları yapılarak öğrenilen teorik bilgilerin pekiştirilmesi sağlanmaktadır. Bilgisayar destekli tasarım programı (AutoCAD) kullanımı öğretilerek 2 boyutlu teknik resim görünüşleri çizebilme, ölçülendirebilme, antet hazırlama ve doldurma, program ayarlarını yapabilme ve özelleştirebilme, görünüşler oluşturabilme yetenekleri kazandırılmaktadır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği; teknik resimin tanımı ve tarihçesi, teknik resim temel kavramları, teknik resim araç ve gereçleri ve kullanımı, geometrik çizimler, çizgi çeşitleri, izdüşüm, ölçülendirme, kesit alma, teknik resim çizim programı kullanımı, çizim programında çizim yapma, görünüş çıkarma, ölçülendirme yapma, antet hazırlama, kesit alma gibi konuları kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Kurz, Ulrich, Wittel, ;Herbert, TeknikResim çev. Ziya Aksoy, Nobel Yayınevi 2. Kurt, S., Gerdemli,. İ., İmrak, C.E., Mühendislik Çiziminin Esasları Temel Teknik Resim Cilt:1, 2011 3. Ertekin. C., Teknik Resim, Eflatun Yayınevi, 2010 4. Kıraç. N., Teknik Resim. Nobel Yayınevi, 2018 5. Bağcı, M., Teknik Resim. Birsen Yayınevi, 2012 6. AutoCAD 2013 Çizim Oluşturma ve Düzenleme – Katı, Yüzey ve Ağ (Mesh) Modelleme – Uygulamalar ve Alıştırmalar Kadir Gök, Arif Gök Şubat 2013 7. AutoCAD Çizim ve Uygulamaları, Hüseyin Benli, Seçkin Yayıncılık, 2013
Notlar
1. Kurz, Ulrich, Wittel, ;Herbert, TeknikResim çev. Ziya Aksoy, Nobel Yayınevi 2. Kurt, S., Gerdemli,. İ., İmrak, C.E., Mühendislik Çiziminin Esasları Temel Teknik Resim Cilt:1, 2011 3. Ertekin. C., Teknik Resim, Eflatun Yayınevi, 2010 4. Kıraç. N., Teknik Resim. Nobel Yayınevi, 2018 5. Bağcı, M., Teknik Resim. Birsen Yayınevi, 2012 6. AutoCAD 2013 Çizim Oluşturma ve Düzenleme – Katı, Yüzey ve Ağ (Mesh) Modelleme – Uygulamalar ve Alıştırmalar Kadir Gök, Arif Gök Şubat 2013 7. AutoCAD Çizim ve Uygulamaları, Hüseyin Benli, Seçkin Yayıncılık, 2013
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel teknik resim çizim yöntemlerini tanıyabilir. |
ÖÇ02 | Teknik resim çizgi, yazı tipleri, nesne geometrisi gibi teknik resim temel unsurlarını kavrayabilir. |
ÖÇ03 | Parça teknik resimlerinin özelliklerini kavrama, ölçülendirme yapma ve imalat resimlerini düzenleme yeteneğini kazanır. |
ÖÇ04 | Tasarı geometri ve izdüşüm yöntemiyle üç boyutlu bir parçanın görünüşlerini oluşturmayı kavrar. |
ÖÇ05 | Bilgisayar ortamında teknik resim çizim yeteneği gelişir. |
ÖÇ06 | Teknik resim kurallarına uygun bilgisayar destekli teknik resim çizimi yapmayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Teknik resim temel kuralları ve temel çizim kavramları | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Teknik resim çizim araç ve gereçlerinin tanıtılması | El alıştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
3 | Teknik resim okuma uygulamaları | El alıştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Teknik resim çizgi çeşitleri ve temel teknik resim kurallarına uygun çizgi çizme, geometrik çizimler | El alıştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
5 | İzdüşümler ve görünüş çıkarma | El alıştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
6 | Ölçülendirme ve ölçülendirme kuralları | El alıştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
7 | Kesitler, kesit alma kuralları, kesit düzlemi tayini, kesit çeşitleri | El alıştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilgisayar destekli tasarım kavramları | Bilgisayar ortamında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
10 | Bilgisayar çizim programına giriş | Bilgisayar ortamında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
11 | Bilgisayar çizim programında çizim oluşturma komutları | Bilgisayar ortamında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
12 | Bilgisayar çizim programında yapılan çizimlerin düzenlenmesi | Bilgisayar ortamında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
13 | Bilgisayar çizim programında antet oluşturma ve ölçülendirme | Bilgisayar ortamında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Bilgisayar çizim programında imalat parçalarının veya makine elemanlarının görünüşünü çıkarma | Bilgisayar ortamında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
15 | Bilgisayar çizim programında kesit alma | Bilgisayar ortamında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |