Genel Bilgi
Kod | ENM243 |
Ad | Olasılık ve İstatistik 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RIZVAN EROL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. RIZVAN EROL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Permütasyon, kombinasyon, olasılık ve rasgele değişkenler ile ilgili temel kavramları ve özelliklerini öğrenme. Verilerin düzenlenmesi ve analizini yapma.
Dersin İçeriği
Permütasyon, kombinasyon, olasılık, örneklem seçimi, merkezsel eğilim ölçüleri, rasgele değişkenler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
MONTGOMERY, D. C. & RUNGER, G. C., 2018, Applied Statistics and Probability for Engineers (7th edition), John Wiley& Sons, Inc.
Notlar
STEPHENS, L. J. SPİEGEL, M. J., 2013, İstatistik/Statistics - Schaum's Serisi, Çelebioğlu, S.(çeviri editörü)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Permütasyon ve kombinasyon problemlerini çözer |
ÖÇ02 | Bir olayın olasılığı, olasılık aksiyomları ve bazı olasılık kurallarını kullanır |
ÖÇ03 | Koşullu olasılık, bağımsız olaylar, bayes teoremini uygular |
ÖÇ04 | Verileri düzenler ve analizini yapar |
ÖÇ05 | Merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini kavrar |
ÖÇ06 | Rastgele değişken kavramını, bir rastgele değişkenin dağılımını bilir |
ÖÇ07 | Bir rasgele değişkenin beklenen değerini, varyansını ve özelliklerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örnek uzaylar ve olaylar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Permütasyon | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Kombinasyon | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Sıralı ve sırasız parçalanma, Binom açılımı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Bir olayın olasılığı, Olasılık aksiyomları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Koşullu olasılık | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Bağımsız olaylar, Bayes teoremi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Örneklem seçim yöntemleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Verilerin Düzenlenmesi, Frekans Dağılımı, Grafiksel Gösterimler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Merkezsel Eğilim Ölçüleri, Dağılım Ölçüleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Çarpıklık ve sivrilik ölçütü, Değişim katsayısı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Kesikli Rastgele Değişkenin Dağılımı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Sürekli Rastgele Değişkenin Dağılımı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Beklenen Değer, Varyans ve Özellikleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |