ENM223 Ergonomi

3 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ENM223
Ad Ergonomi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İnsanın anatomik, antropometrik, biyomekanik, fizyolojik, bilişsel ve psikolojik gereksinimleri, yetenekleri ve sınırlılıklarıyla uyumlu olarak; özellikle endüstri mühendisliği alanında, sağlıklı, güvenli, konforlu, estetik ve sürdürülebilir ürün, sistem ve çevre tasarımı ve değerlendirmesini yapmak için gerekli temel bilgi, beceri ve tutumu edinmektir.

Dersin İçeriği

Özellikle endüstri mühendisliğine vurgu yapılarak ergonomi bilgisi üzerinde yoğunlaşılmıştır: Ergonomiye giriş (tanım, kapsam, tarihçe ve ilişkili disiplinler), sistem ve modelleme, insan-makine sistemleri, makine kontrollerinin tasarımı ve düzenlenmesi, duyular ve çevresel faktörler, çalışma boşluğu, fiziksel iş yükü ve enerji harcanması,yorgunluk ve mola, iş ve zaman etüdü, iş sağlığı ve güvenliği, fiziksel ve zihinsel performans, ergonominin psikolojik ve sosyal boyutları. Ayrıca, derslerde etik ve profesyonel konulara da değinilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Ergonomi- Alaattin SABANCI

Notlar

Önceki dönem ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ergonominin temel kavramlarını (tanım, kapsam, tarihçe ve ilişkili disiplinler) tanımlar.
ÖÇ02 Sistem ve modelleme kavramlarını tanımlar, ergonomik verilerin ergonomik bilgiye dönüşmesindeki güçlüğü kavrar.
ÖÇ03 Antropometrik modellemenin temel ilkelerini açıklar.
ÖÇ04 Biyomekanik modellemenin temel ilkelerini açıklar.
ÖÇ05 İnsan -makine sistemlerinin özelliklerini açıklar; gösterge, panel ve kumandaları ergonomik açıdan değerlendirir.
ÖÇ06 Ergonomide çevre ve duyuların etkisini irdeler.
ÖÇ07 Mekan veya işyeri düzenlemesinde gerekli boşlukları düzenler.
ÖÇ08 Yapılan işin niteliği ile enerji gereksinimini ilişkilendirir.
ÖÇ09 Yorgunluk kavramını ve çeşitlerini tanımlar; kasılma tipleri ve yorgunluğu ilişkilendirir; çalışma ve dinlenme sürelerini hesaplar.
ÖÇ10 İş sağlığı ve güvenliği ilkelerini, zararlı maddeleri, kas-iskelet sistemi hastalıklarını ve kişisel koruyucuları bilir.
ÖÇ11 Fiziksel ve zihinsel performans, stratejik plan, iç denetim, SWOT analizi kavramlarını açıklar. Performans yönetimi iş akış şemasın oluşturur.
ÖÇ12 Ergonominin psikolojik ögelerini değerlendirir.
ÖÇ13 Ergonominin sosyal ögelerini değerlendirir.
ÖÇ14 Ergonomi bilgisini bütünleştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ergonomiye Giriş (Tanım, Kapsam, Tarihçe ve İlişkili Disiplinler) Ders Notları ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
2 Sistem ve Modelleleme Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
3 İnsan Anatomisi ve Antropometrik Modelleme Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
4 Biyomekanik Modelleme Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 İnsan-Makine Sistemleri Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
6 Makine Kontrollerinin Tasarımı Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
7 Duyular ve Çevresel Faktörler Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
8 Duyular ve Çevresel Faktörler 2 Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
9 Fiziksel İş Yükü ve Enerji Tüketimi Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
10 ARA SINAV 2 Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
11 Yorgunluk ve Mola Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
12 İş Düzenlemesi ve Zaman Etüdü Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
13 İş Sağlığı ve Güvenliği: Zararlı Maddeler, Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları, Kişisel Koruyucular Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
14 Çalışmanın Psikolojik ve Sosyal Ögeleri Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Ödev Sunumları Araştırma-yaşam boyu öğrenme, Yazma, Okuma, Bilişim, Takım Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.09.2024 11:23