ENM248 İstatistiksel Araştırma Yöntemleri

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ENM248
Ad İstatistiksel Araştırma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, bazı araştırmalarda ve çalışmalarda kullanılan temel istatistiksel yöntemler hakkında bilgi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

İstatistiğin mühendislikte uygulanması, Verilerin toplanması, Merkezi eğilim ölçüleri, Aritmetik ortalama, Sapan değerlerin etkisi, Medyan, Mod, Ortalama, medyan ve modun karşılaştırılması, Geometrik ortalama, Harmonik ortalama, Varyans ve standart sapmanın hesaplanması, Varyasyon katsayısı, Bazı olasılık dağılımları, Dal-yaprak gösterimi, Kutu çizimleri, Örneklem ortalaması ve varyansının bazı özellikleri, Nokta tahmini, Güven aralıkları, Bilinen varyansla kitle ortalamasının aralık tahmini, Varyans bilinmediğinde kitle ortalaması için aralık tahmini, Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair aralık tahmini, Ölçüm çiftleri için aralık tahmini, Hipotez testi, Bilinen varyansla normal dağılımlı bir kitlenin ortalaması için hipotez testi, Bilinmeyen varyansla normal dağılıma sahip bir kitlenin ortalaması için hipotez testi, Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair hipotez testi, Deneysel tasarım, Varyans analizi, Regresyon modelleme.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Akdeniz, F. (1996). Olasılık ve İstatistik, Genişletilmiş Baskı, Baki Kitabevi, Adana, 700 sayfa. 2. Montgomery, D. C., Runger, G. C., and Hubele, N. F. (2011). Engineering Statistics, Fifth Edition, e-book, John Wiley & Sons, Inc., USA, 522 pages.

Notlar

1. Akdeniz, F. (1996). Olasılık ve İstatistik, Genişletilmiş Baskı, Baki Kitabevi, Adana, 700 sayfa. 2. Montgomery, D. C., Runger, G. C., and Hubele, N. F. (2011). Engineering Statistics, Fifth Edition, e-book, John Wiley & Sons, Inc., USA, 522 pages.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ortalama, medyan, mod, varyans, standart sapma gibi çeşitli kavramları açıklar.
ÖÇ02 İstatistiksel problemlere dair güven aralıklarını hesaplar.
ÖÇ03 İstatistiksel problemlere dair hipotez testlerini kurar.
ÖÇ04 İstatistiksel uygulamalar için deneysel tasarımın önemini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İstatistiğin mühendislikte uygulanması, Verilerin toplanması Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Merkezi eğilim ölçüleri, Aritmetik ortalama, Sapan değerlerin etkisi, Medyan, Mod, Ortalama, medyan ve modun karşılaştırılması, Geometrik ortalama, Harmonik ortalama Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
3 Varyans ve standart sapmanın hesaplanması, Varyasyon katsayısı, Bazı olasılık dağılımları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4 Dal-yaprak gösterimi, Kutu çizimleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
5 Örneklem ortalaması ve varyansının bazı özellikleri, Nokta tahmini Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
6 Güven aralıkları, Bilinen varyansla kitle ortalamasının aralık tahmini Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7 Güven aralıkları, Varyans bilinmediğinde kitle ortalaması için aralık tahmini Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Güven aralıkları, Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair aralık tahmini Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
10 Güven aralıkları, Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair aralık tahmini, Ölçüm çiftleri için aralık tahmini Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
11 Hipotez testi, Bilinen varyansla normal dağılımlı bir kitlenin ortalaması için hipotez testi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
12 Bilinmeyen varyansla normal dağılıma sahip bir kitlenin ortalaması için hipotez testi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
13 Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair hipotez testi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
14 Deneysel tasarım Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Varyans analizi, Regresyon modelleme Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.09.2024 11:09