Genel Bilgi
Kod | ENM248 |
Ad | İstatistiksel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bazı araştırmalarda ve çalışmalarda kullanılan temel istatistiksel yöntemler hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
İstatistiğin mühendislikte uygulanması, Verilerin toplanması, Merkezi eğilim ölçüleri, Aritmetik ortalama, Sapan değerlerin etkisi, Medyan, Mod, Ortalama, medyan ve modun karşılaştırılması, Geometrik ortalama, Harmonik ortalama, Varyans ve standart sapmanın hesaplanması, Varyasyon katsayısı, Bazı olasılık dağılımları, Dal-yaprak gösterimi, Kutu çizimleri, Örneklem ortalaması ve varyansının bazı özellikleri, Nokta tahmini, Güven aralıkları, Bilinen varyansla kitle ortalamasının aralık tahmini, Varyans bilinmediğinde kitle ortalaması için aralık tahmini, Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair aralık tahmini, Ölçüm çiftleri için aralık tahmini, Hipotez testi, Bilinen varyansla normal dağılımlı bir kitlenin ortalaması için hipotez testi, Bilinmeyen varyansla normal dağılıma sahip bir kitlenin ortalaması için hipotez testi, Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair hipotez testi, Deneysel tasarım, Varyans analizi, Regresyon modelleme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Akdeniz, F. (1996). Olasılık ve İstatistik, Genişletilmiş Baskı, Baki Kitabevi, Adana, 700 sayfa. 2. Montgomery, D. C., Runger, G. C., and Hubele, N. F. (2011). Engineering Statistics, Fifth Edition, e-book, John Wiley & Sons, Inc., USA, 522 pages.
Notlar
1. Akdeniz, F. (1996). Olasılık ve İstatistik, Genişletilmiş Baskı, Baki Kitabevi, Adana, 700 sayfa. 2. Montgomery, D. C., Runger, G. C., and Hubele, N. F. (2011). Engineering Statistics, Fifth Edition, e-book, John Wiley & Sons, Inc., USA, 522 pages.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ortalama, medyan, mod, varyans, standart sapma gibi çeşitli kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | İstatistiksel problemlere dair güven aralıklarını hesaplar. |
ÖÇ03 | İstatistiksel problemlere dair hipotez testlerini kurar. |
ÖÇ04 | İstatistiksel uygulamalar için deneysel tasarımın önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğin mühendislikte uygulanması, Verilerin toplanması | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Merkezi eğilim ölçüleri, Aritmetik ortalama, Sapan değerlerin etkisi, Medyan, Mod, Ortalama, medyan ve modun karşılaştırılması, Geometrik ortalama, Harmonik ortalama | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Varyans ve standart sapmanın hesaplanması, Varyasyon katsayısı, Bazı olasılık dağılımları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Dal-yaprak gösterimi, Kutu çizimleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Örneklem ortalaması ve varyansının bazı özellikleri, Nokta tahmini | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Güven aralıkları, Bilinen varyansla kitle ortalamasının aralık tahmini | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Güven aralıkları, Varyans bilinmediğinde kitle ortalaması için aralık tahmini | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Güven aralıkları, Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair aralık tahmini | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Güven aralıkları, Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair aralık tahmini, Ölçüm çiftleri için aralık tahmini | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Hipotez testi, Bilinen varyansla normal dağılımlı bir kitlenin ortalaması için hipotez testi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Bilinmeyen varyansla normal dağılıma sahip bir kitlenin ortalaması için hipotez testi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Normal dağılımlı iki kitlenin ortalamaları farkına dair hipotez testi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Deneysel tasarım | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Varyans analizi, Regresyon modelleme | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |