Genel Bilgi
Kod | ENM351 |
Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir ÜRÜNVEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir ÜRÜNVEREN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İş sağlığı ve Güvenliği konusunda işletmelerdeki risklerin analiz edilmesi ile ilgili bilgilerin öğrencilere verilmesini amaçlar.
Dersin İçeriği
İSG uygulamalarının organizasyonlarda yapılabilmesi için gereken temel bilgilerin sağlanmasına yönelik konular anlatılır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
iş sağlığı ve güvenliği kanunu, Yönetmelikler, Tüzükler
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş sağlığı ve Güvenliğinin tanımını ve kapsamını belirleyebilir. |
ÖÇ02 | İşletmelerde İş sağlığı ve Güvenliği risklerinin neler olduğunu tanımlayabilir. |
ÖÇ03 | Mevzuat uygulamalarını bilir. |
ÖÇ04 | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili eğitimsel risk faktörlerini tanımlayabilir. |
ÖÇ05 | Risk değerlendirme metotlarını uygulayabilir. |
ÖÇ06 | Fiziksel Risk etmenlerini tanımlayabilir |
ÖÇ07 | Kimyasal Risk etmenlerini tanımlayabilir |
ÖÇ08 | Biyolojik Risk etmenlerini tanımlayabilir |
ÖÇ09 | Meslek Hastalıklarından korunma yöntemlerini bilir. |
ÖÇ10 | İş kazalarından korunma yöntemlerini bilir. |
ÖÇ11 | Ergonomik çalışma faktörlerini tanımlayabilir. |
ÖÇ12 | Çalışma ortamında ortam gözetimi yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İş sağlığı ve Güvenliği kavramları ve tarihçe | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
2 | Güvenlik kültürü ve İş sağlığı ve Güvenliği mevzuatı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
3 | İş sağlığı ve Güvenliği hizmetleri ve İş sağlığı ve Güvenliği kurulları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | İş sağlığı ve Güvenliği yönetim sistemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | İşyerlerinde fiziksel risk etkenleri | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
6 | İşyerlerinde kimyasal risk etkenleri | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
7 | işyerlerinde biyolojik ve psikososyal risk etkenleri | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Risk yönetimi | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Risk yönetimi ve değerlendirme | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Çalışanlarda risk grupları ve çalışma ortamı gözetimi | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İş kazaları ve korunma , meslek hastalıkları | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | İş hijyeni ve ergonomi | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Yangın ve korunma, acil durum planları | Kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Final sınavı | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |