Genel Bilgi
Kod | TS002 |
Ad | Ilıman İklim Bölgeleri için Entegresera sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH NAFİ BAYTORUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Seraların dizaynı ve projelenmesinde gerekli olan temel kavramların öğretilmesi, Seralarda kullanılan iklimlendirme önlemlerinden havalandırma, soğutma ve ısıtma sistemlerinin planlanması ve projelenmesi yapabilmek.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında Türkiye de seracılık alanları ve bölgesel dağılımı, Sera kurulacak alanların seçimi, yapı ve örtü malzemelerinin özelikleri ve seçme kriterleri, bitki gelişimini etkileyen iklim faktörlerinin tanımlanması, seraların sıcak dönemlerde havalandırılması, soğutulması, gölgelendirilmesi, havalandırma ve soğutma sistemlerinin planlama kriterleri ve projelendirilmesi, seraların ısıtılması ve ısıtma sistemlerinin projelenmesi, ısıtma, havalandırma ve soğutma sistemlerinin kontrolü ve sera sulama sistemlerini kapsamaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Seralar, Seralarda iklimlendirme
Notlar
Makaleler ve web, Ilıman iklim koşulları için entegre sera sistemleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı iklim bölgelerindeki sera tiplerini öğrenir |
ÖÇ02 | Ilıman iklim bölgelerindeki seraların tipleri ve teknik özelliklerini öğrenir |
ÖÇ03 | Ilıman iklim bölgelerindeki seraların soğuk dönemlerde iklimlendirilmesini öğrenir |
ÖÇ04 | Seralarda ısıtma sistemlerinin projeleme parametrelerini öğrenir |
ÖÇ05 | Isıtılan seralarda enerji tasarruf yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ06 | Sıcak dönemlerde seralarda iklimlendirmeyi öğrenir |
ÖÇ07 | Seralarda havalandırma sistemleri ve projeleme parametrelerini öğrenir |
ÖÇ08 | Seralarda gölgeleme sistemlerinin projeleme parametrelerini öğrenir |
ÖÇ09 | Seralarda evaporatif soğutmayı öğrenir |
ÖÇ10 | Fan-ped soğutma sistemlerinin projeleme parametrelerini öğrenir |
ÖÇ11 | Seralarda sulama sistemlerini öğrenir |
ÖÇ12 | Seralarda fertigasyonu öğrenir |
ÖÇ13 | Tüm bunlara bağlı olarak ılıman iklim bölgelerindeki seraların yönetimini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiye de Sera alanları, Seraların Görevleri ve Gelişimi | Kaynak okuma, Web ten Türkiye seracılığı konusunda bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sera tiplari ve inşaat çeşitleri, Cam Seralar, Plastik Seralar, Özel Seralar | Kaynak okuma, Web ten farklı sera tipleri ile ilgili bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sera Planlaması, Tanımlama ve Amaçlar, Sera Yapımında Hukuksal Koşullar, Konum, Kuruluş Yeri, Toprak Özellikleri, Arazinin Boyutları ve Şekli, Tekliflerin Hazırlanması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Taşıyıcı Yapı ve Örtü Malzemesi, Çelik ve Alüminyum, Cam, Plastik, Plastik, Sert Ve Yarı Sert Plastikler, Isı Örtüleri İçin Malzemeler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Sera Yapı Malzemeleri, Mertekler ve Camlar, Örtü Malzemesinin Montajı Ve Sızdırmazlığının Sağlanması, Plastik İçin Germe Ve Montaj Elemanları | Kaynak okuma, Web ten farklı örtü malzemeleri konusunda bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sert Plastiğin Montajı, Aşıklar, Kafes Kiriş ve Kolon Sistemler (Çerçeveler), Temel ve Beton Hazırlama, Yan Duvar, Su Oluğu, Rüzgar Gergileri ve Ön Cephe | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Havalandırma Yapıları, Cam Seralar, Plastik Seralarda Havalandırma Sistemleri, Hareketli Isı Perdeleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Psikrometrik diyagramın (h-x diyagramı) serada kullanımına ilişkin örnekler | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Seraların yazın iklimlendirilmesi. Havalandırma, Doğal Havalandırma Ve Hava Değişimi, Zorunlu Havalandırma | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Üretici Seralarına gezi yapılması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
12 | Soğutma, Evaporatif Soğutma, Havanın Nemlendirilmesi | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Soğutma, Suyun Sera İçinde Doğrudan Püskürtülmesi, Bitkilerin Doğrudan Nemlendirilmesi, Gölgeleme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Seraların kışın iklimlendirilmesi. Isı İletiminin Temel İlkeleri, Kondüksiyon, Konveksiyon, Radyasyon, Hava Değişimi, Yoğunlaşma ve Buharlaşma İle Isı Kayıpları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Seralarda Isı Gereksinimi ve Isı Tüketimi, Seralarda Isıtma Sistemleri, Yapı tipleri, Sirkülasyon Pompaları, Karıştırıcı Vanalar ve Borular | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma, Web ten Sera sulama sistemleri konusunda bilgi toplama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams Kaynak okuma, Web ten Sera sulama sistemleri konusunda bilgi toplama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |