CEN468 Pattern Recognition

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CEN468
Ad Pattern Recognition
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Mehmet SARIGÜL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Örüntü tanıma dersi, öğrencilere bilgisayarla görüntü işlemenin temellerini sunarak, görüntülerdeki özellikleri tanıma, sınıflandırma ve analiz etme becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Ders içeriği, temel görüntü işleme teknikleri, öznitelik çıkarımı, sınıflandırma algoritmaları ve derin öğrenme yöntemleri üzerine odaklanarak, öğrencilere pratik deneyimler ve projeler aracılığıyla bu konularda ustalık kazandırmayı hedefler.

Dersin İçeriği

Öncelikle temel görüntü işleme algoritmalarıyla başlanır. Bu algoritmalar arasında kenar tespiti, yoğunluk dönüşümü ve filtreleme yer alır. Ardından, öznitelik çıkarımı teknikleri ele alınır, bu teknikler arasında histogram analizi, köşe ve kenar belirleme, ve özellik vektörleri çıkarma bulunur. Sınıflandırma algoritmaları olarak k-NN, Naive Bayes, SVM gibi temel ve derin öğrenme algoritmaları tanıtılır ve bu algoritmaların görüntü sınıflandırma ve tanıma problemlerinde nasıl kullanılabileceği incelenir. Son olarak, öğrencilerin projelerde ve uygulamalarda kullanabilecekleri görüntü tanıma teknikleri ve araçları, örneğin OpenCV ve TensorFlow gibi kütüphaneler, uygulamalı örnekler ve pratik deneyimlerle öğretilir.

Dersin Ön Koşulu

Artificial intelligence systems dersini almış olmak

Kaynaklar

Pattern Recognition and Machine Learning Christopher M. Bishop · 2006

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler, görüntü işleme alanında temel kavramları bilir.
ÖÇ02 Öğrenciler, kenar tespiti, yoğunluk dönüşümü, filtreleme gibi temel görüntü işleme algoritmalarını ve öznitelik çıkarımı tekniklerini bilir ve bu teknikleri uygular.
ÖÇ03 Öğrenciler, k-NN, Naive Bayes, SVM gibi temel sınıflandırma algoritmalarını ve derin öğrenme yöntemlerini bilir.
ÖÇ04 Öğrenciler, görüntü işleme ve örüntü tanıma projelerinde kullanılabilecek kütüphaneleri ve araçları bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Görüntü İşleme Nedir? RGB ve Gri Tonlama Görüntü İşleme Nedir? RGB ve Gri Tonlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Görüntü İşleme Kütüphaneleri: OpenCV Tanıtımı Temel Görüntü İşleme İşlemleri: Dönüşümler, Ölçeklendirme, Döndürme Görüntü İşleme Kütüphaneleri: OpenCV Tanıtımı Temel Görüntü İşleme İşlemleri: Dönüşümler, Ölçeklendirme, Döndürme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
3 Kenar Tespiti Algoritmaları: Sobel, Canny Kenar Tespiti Algoritmaları: Sobel, Canny Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Görüntü Filtreleme: Gauss Filtre, Median Filtre Uygulamalar: Kenar Tespiti ve Filtreleme Görüntü Filtreleme: Gauss Filtre, Median Filtre Uygulamalar: Kenar Tespiti ve Filtreleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
5 Yoğunluk Dönüşümü ve Histogram Analizi Yoğunluk Dönüşümü ve Histogram Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
6 Morfolojik İşlemler: Genişletme, Aşındırma, Açma, Kapanma Uygulamalar: Yoğunluk Dönüşümü ve Morfolojik İşlemler Morfolojik İşlemler: Genişletme, Aşındırma, Açma, Kapanma Uygulamalar: Yoğunluk Dönüşümü ve Morfolojik İşlemler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
7 Köşe ve Kenar Belirleme Hough Dönüşümü Köşe ve Kenar Belirleme Hough Dönüşümü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Öznitelik Çıkarımı Yöntemleri: HOG, SIFT, SURF Uygulamalar: Öznitelik Çıkarımı Öznitelik Çıkarımı Yöntemleri: HOG, SIFT, SURF Uygulamalar: Öznitelik Çıkarımı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
10 k-NN (En Yakın Komşu) Naive Bayes k-NN (En Yakın Komşu) Naive Bayes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
11 Karar Ağaçları Uygulamalar: Temel Sınıflandırma Algoritmaları Karar Ağaçları Uygulamalar: Temel Sınıflandırma Algoritmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
12 Yapay Sinir Ağları Evrişimli Sinir Ağları (CNN) Yapay Sinir Ağları Evrişimli Sinir Ağları (CNN) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
13 Derin Öğrenme Framework'leri: TensorFlow, Keras Uygulamalar: Derin Öğrenme Tabanlı Sınıflandırma Derin Öğrenme Framework'leri: TensorFlow, Keras Uygulamalar: Derin Öğrenme Tabanlı Sınıflandırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
14 Veri Toplama ve Hazırlama Görüntü Verilerinin Ön İşleme Adımları Veri Toplama ve Hazırlama Görüntü Verilerinin Ön İşleme Adımları Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım
15 Proje Sunumu ve Raporlama Proje Sunumu ve Raporlama Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 14 14
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 01:56