Genel Bilgi
Kod | JZ213 |
Ad | Yerbilimlerinde Tasarım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. HASAN ÇETİN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Teknik ve jeolojik çizimler için gerekli teknik detayları öğretmek. Teknik ve jeolojik çizimleri yapabilme yeteneğini kazandırmak. Jeolojik harita ve enine kesitler üzerinde kullanılan işaret-simgeleri öğretmek. Öğrencilere üç boyutlu düşünme yeteneğini sağlamak. İki boyutlu çizimlerden yararlanarak üç boyutlu şekillerin ve diyagramların ölçekli olarak hazırlanabilmesi; Jeolojik harita ve enine kesitlerden jeolojik tarihçe çıkarabilme yeteneğini kazandırabilmektir.
Dersin İçeriği
Giriş, Çizgiler, Standart yazı teknikleri (Dik standart yazı), Doğrular ve dikme çizimleri, geometrik çizimler (dörtgen, kare, beşgen, altıgen, yedigen, dokuzgen çizimleri), cisimlerin önden, yandan ve üstten görünüşleri, doğruların izdüşümleri, yüzeylerin izdüşümleri, blok diyagram çizimleri. Haritaların genel tanımı, sınıflandırılması, topografik haritalar ve üzerindeki başlıca veriler. Topografik haritalarda yön, ölçek, koordinat engebe, yer tespitleri ve kesit çıkartılması. Topografik ve jeolojik blok diyagramlarının hazırlanması. Ayrıntı ve kapsadıkları bilgilere göre jeolojik haritalar ve çeşitleri. Kayaçların yapıları ve haritalar üzerinde simgesel gösterimler ve jeolojik harita işaretleri. Düzlemsel yapılarla ilgili geometrik bilgiler. Jeolojik haritaların okunması ve yorumlanmaları, jeolojik yapı elemanlarının konumlarının saptanması, jeolojik ve topografik yüzeylerin arakesitlerinin saptanması, ölçekli ve ölçeksiz kesit, kroki ve panoramik çizimlerin çıkartılması, jeolojik verilerin blok diyagramlara işlenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Koşulsuz
Kaynaklar
1-Tatar, Y., 1995. Jeolojik Harita Bilgisi. Fırat Üniversitesi 2-Ders konusu ile ilgili kitap, makale ve diğer yayınlar.
Notlar
Ders konusu ile ilgili kitap, makale ve diğer yayınlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçekli çizim çalışmalarını ve tekniğini kavrar. |
ÖÇ02 | Topografik haritaları değerlendirir. |
ÖÇ03 | Harita ve kesitler üzerinde kullanılan işaret-simgeleri kullanır ve kavrar. |
ÖÇ04 | Harita yapma teknikleri ve V kaidesini kavrar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler topografik ve jeolojik enine kesit çizmeyi kavrar. |
ÖÇ06 | Jeolojik haritalardan blok diyagram çıkartabilir. |
ÖÇ07 | Öğrenciler jeolojik yapıları üç boyutlu değerlendirebilirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Metot, Çizgiler ve standart yazı teknikleri. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Doğrular ve dikme çizimleri ile geometrik çizimler. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | İzdüşüm ve görüş çıkarma | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Cisimlerin önden, yandan ve üstten görünüşleri ile ilgili çizimler. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Topografik haritalardan kesit çıkartılması | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Topografik blok diyagram çizimleri (basit) | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Topografik blok diyagram çizimleri (karmaşık) | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Genel haritaların, sınıflandırılması, topografik haritalar ve üzerindeki başlıca veriler. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Topografik haritalarda yön, ölçek, koordinat, engebe, yer tespitleri ve kesit çıkartılması. Topografik ve jeolojik blok diyagram çeşitleri. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ayrıntı ve kapsadıkları bilgilere göre jeolojik haritalar ve çeşitleri. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Kayaçların yapıları ve haritalar üzerinde simgesel gösterimler ve jeolojik harita işaretleri. Düzlemsel yapılarla ilgili geometrik bilgiler. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Jeolojik haritaların okunması ve yorumlanmaları. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Jeolojik yapı elemanlarının konumlarının saptanması, jeolojik ve topografik yüzeylerin arakesitlerinin saptanması. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Ölçekli ve ölçeksiz kesit, kroki ve panoramik çizimlerin çıkartılması, jeolojik verilerin blok diyagramlara işlenmesi. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,24 | ||
AKTS | 4 AKTS |