Genel Bilgi
Kod | JZ213 |
Ad | Yerbilimlerinde Tasarım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. HASAN ÇETİN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Teknik ve jeolojik çizimler için gerekli teknik detayları öğretmek. Teknik ve jeolojik çizimleri yapabilme yeteneğini kazandırmak. Jeolojik harita ve enine kesitler üzerinde kullanılan işaret-simgeleri öğretmek. Öğrencilere üç boyutlu düşünme yeteneğini sağlamak. İki boyutlu çizimlerden yararlanarak üç boyutlu şekillerin ve diyagramların ölçekli olarak hazırlanabilmesi; Jeolojik harita ve enine kesitlerden jeolojik tarihçe çıkarabilme yeteneğini kazandırabilmektir.
Dersin İçeriği
Giriş, Çizgiler, Standart yazı teknikleri (Dik standart yazı), Doğrular ve dikme çizimleri, geometrik çizimler (dörtgen, kare, beşgen, altıgen, yedigen, dokuzgen çizimleri), cisimlerin önden, yandan ve üstten görünüşleri, doğruların izdüşümleri, yüzeylerin izdüşümleri, blok diyagram çizimleri. Haritaların genel tanımı, sınıflandırılması, topografik haritalar ve üzerindeki başlıca veriler. Topografik haritalarda yön, ölçek, koordinat engebe, yer tespitleri ve kesit çıkartılması. Topografik ve jeolojik blok diyagramlarının hazırlanması. Ayrıntı ve kapsadıkları bilgilere göre jeolojik haritalar ve çeşitleri. Kayaçların yapıları ve haritalar üzerinde simgesel gösterimler ve jeolojik harita işaretleri. Düzlemsel yapılarla ilgili geometrik bilgiler. Jeolojik haritaların okunması ve yorumlanmaları, jeolojik yapı elemanlarının konumlarının saptanması, jeolojik ve topografik yüzeylerin arakesitlerinin saptanması, ölçekli ve ölçeksiz kesit, kroki ve panoramik çizimlerin çıkartılması, jeolojik verilerin blok diyagramlara işlenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Koşulsuz
Kaynaklar
1-Tatar, Y., 1995. Jeolojik Harita Bilgisi. Fırat Üniversitesi 2-Ders konusu ile ilgili kitap, makale ve diğer yayınlar.
Notlar
Ders konusu ile ilgili kitap, makale ve diğer yayınlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçekli çizim çalışmalarını ve tekniğini kavrar. |
ÖÇ02 | Topografik haritaları değerlendirir. |
ÖÇ03 | Harita ve kesitler üzerinde kullanılan işaret-simgeleri kullanır ve kavrar. |
ÖÇ04 | Harita yapma teknikleri ve V kaidesini kavrar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler topografik ve jeolojik enine kesit çizmeyi kavrar. |
ÖÇ06 | Jeolojik haritalardan blok diyagram çıkartabilir. |
ÖÇ07 | Öğrenciler jeolojik yapıları üç boyutlu değerlendirebilirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Metot, Çizgiler ve standart yazı teknikleri. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Doğrular ve dikme çizimleri ile geometrik çizimler. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | İzdüşüm ve görüş çıkarma | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Cisimlerin önden, yandan ve üstten görünüşleri ile ilgili çizimler. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Topografik haritalardan kesit çıkartılması | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Topografik blok diyagram çizimleri (basit) | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Topografik blok diyagram çizimleri (karmaşık) | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Genel haritaların, sınıflandırılması, topografik haritalar ve üzerindeki başlıca veriler. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Topografik haritalarda yön, ölçek, koordinat, engebe, yer tespitleri ve kesit çıkartılması. Topografik ve jeolojik blok diyagram çeşitleri. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ayrıntı ve kapsadıkları bilgilere göre jeolojik haritalar ve çeşitleri. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Kayaçların yapıları ve haritalar üzerinde simgesel gösterimler ve jeolojik harita işaretleri. Düzlemsel yapılarla ilgili geometrik bilgiler. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Jeolojik haritaların okunması ve yorumlanmaları. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Jeolojik yapı elemanlarının konumlarının saptanması, jeolojik ve topografik yüzeylerin arakesitlerinin saptanması. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Ölçekli ve ölçeksiz kesit, kroki ve panoramik çizimlerin çıkartılması, jeolojik verilerin blok diyagramlara işlenmesi. | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,24 | ||
AKTS | 4 AKTS |