Genel Bilgi
Kod | JZ227 |
Ad | Statik ve Dinamik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HASAN ÇETİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencileri moment kavramı, rijit cisimlerde etkili olan kuvvet sistemleri bileşkesi, mühendislik yapılarındaki taşıyıcı sistemler ve kirişlerdeki iç kuvvetler hakkında donanıma sahip etmektir.
Dersin İçeriği
Ders maddesel noktalar ve rijit cisimleri içermektedir. Konular kuvvetler ve momentlerin vektörel tanımlamaları, iki ve üç boyutlu maddesel noktalar ve rijit cisimlerin dengesi, ağırlık merkezleri, yapı analizleri, sürtünme ve atalet momentleri ve mekanik titreşimlerin çözümü.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Beer F. P, Johnston Jr E. R., Mazurek D. F., Eisenberg, E., Cornwell, P. 2009. Vector Mechanics for Engineers: Statics and Dynamics, 9th edt., McGraw HillKeskinel, F. ve Özbek, T. 1995. Mühendisler için Mekanik-Statik. Birsen YayıneviTameroğlu S. S. ve Özbek, T. 1993. Mühendisler için Mekanik- Dinamik. Birsen Yayınevi
Notlar
Beer, F. P. ve Johnston, E. R., 1987. Mechanics for Engineers, Statics
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Verileri doğru olarak yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ02 | Verilerin analizi için teorik yaklaşımların kullanımını anlar. |
ÖÇ03 | Tartışma ve yazılı çalışma için araştırma sonuçlarını sentezlemeyi öğrenir. |
ÖÇ04 | Matematiksel ve/veya fiziksel yaklaşımların mühendisliğe uygulanışını anlar. |
ÖÇ05 | Vektör ilkelerini ve temel matematik kullanarak sistematik ve mantıksal bir şekilde mühendislik problemlerini analiz etmeyi öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Maddesel Noktaların statiği; düzlem kuvvetler sistemi, uzay kuvvetler sistemi, vektörlerin toplanması | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Rijid cisimler; Eşdeğer kuvvet sistemleri, iç ve dış kuvvetler, iki vektörün vektörel çarpımı, bir kuvvetin bir noktaya göre momenti, iki vektörün skaler çarpımı | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Rijit cisimlerin dengesi; düzlem kuvvetler sisteminin dengesi, uzay kuvvetler sisteminin dengesi. | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yayılı kuvvetler; Ağırlık merkezleri, alanlar ve eğriler, hacimler | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Taşıyıcı sistemler; kafes sistemleri, çerçeveler ve makinalar | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kiriş ve kablolardaki kuvvetler; kirişler, kablolar. | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sürtünme; sürtünme katsayısı, sürtünme açıları | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Arasınav | Önceki derslerin tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yayılı kuvvetler; Atalet momentleri, alanların atalet momentleri, kütlelerin atalet momentleri | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Virtüel iş metodu; Virtüel iş ilkesi, potansiyel enerji ve denge, dengenin stabilitesi | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Maddesel Noktaların kinetiği; kuvvet, kütle ve ivme | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Maddesel Noktaların kinetiği; iş ve enerji | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Rijit cisimlerin kinematiği; ötelenme, sabit bir eksen etrafında dönme, sabit bir nokta etrafında dönme | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mekanik Titreşimler; sönümsüz titreşimler, basit sarkaç, zorlanmış titreşimler, Sönümlü titreşimler, serbest ve sönümlü zorlanmış titreşimler | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Mekanik Titreşimler; sönümsüz titreşimler, basit sarkaç, zorlanmış titreşimler, Sönümlü titreşimler, serbest ve sönümlü zorlanmış titreşimler (Devamdan) | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Final Sınavı | Dönem derslerinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Dönem derslerinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |