JZ227 Statik ve Dinamik

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JZ227
Ad Statik ve Dinamik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HASAN ÇETİN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HASAN ÇETİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencileri moment kavramı, rijit cisimlerde etkili olan kuvvet sistemleri bileşkesi, mühendislik yapılarındaki taşıyıcı sistemler ve kirişlerdeki iç kuvvetler hakkında donanıma sahip etmektir.

Dersin İçeriği

Ders maddesel noktalar ve rijit cisimleri içermektedir. Konular kuvvetler ve momentlerin vektörel tanımlamaları, iki ve üç boyutlu maddesel noktalar ve rijit cisimlerin dengesi, ağırlık merkezleri, yapı analizleri, sürtünme ve atalet momentleri ve mekanik titreşimlerin çözümü.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Beer F. P, Johnston Jr E. R., Mazurek D. F., Eisenberg, E., Cornwell, P. 2009. Vector Mechanics for Engineers: Statics and Dynamics, 9th edt., McGraw HillKeskinel, F. ve Özbek, T. 1995. Mühendisler için Mekanik-Statik. Birsen YayıneviTameroğlu S. S. ve Özbek, T. 1993. Mühendisler için Mekanik- Dinamik. Birsen Yayınevi

Notlar

Beer, F. P. ve Johnston, E. R., 1987. Mechanics for Engineers, Statics


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Verileri doğru olarak yorumlamayı öğrenir.
ÖÇ02 Verilerin analizi için teorik yaklaşımların kullanımını anlar.
ÖÇ03 Tartışma ve yazılı çalışma için araştırma sonuçlarını sentezlemeyi öğrenir.
ÖÇ04 Matematiksel ve/veya fiziksel yaklaşımların mühendisliğe uygulanışını anlar.
ÖÇ05 Vektör ilkelerini ve temel matematik kullanarak sistematik ve mantıksal bir şekilde mühendislik problemlerini analiz etmeyi öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Maddesel Noktaların statiği; düzlem kuvvetler sistemi, uzay kuvvetler sistemi, vektörlerin toplanması Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Rijid cisimler; Eşdeğer kuvvet sistemleri, iç ve dış kuvvetler, iki vektörün vektörel çarpımı, bir kuvvetin bir noktaya göre momenti, iki vektörün skaler çarpımı Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Rijit cisimlerin dengesi; düzlem kuvvetler sisteminin dengesi, uzay kuvvetler sisteminin dengesi. Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Yayılı kuvvetler; Ağırlık merkezleri, alanlar ve eğriler, hacimler Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Taşıyıcı sistemler; kafes sistemleri, çerçeveler ve makinalar Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kiriş ve kablolardaki kuvvetler; kirişler, kablolar. Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sürtünme; sürtünme katsayısı, sürtünme açıları Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Arasınav Önceki derslerin tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yayılı kuvvetler; Atalet momentleri, alanların atalet momentleri, kütlelerin atalet momentleri Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Virtüel iş metodu; Virtüel iş ilkesi, potansiyel enerji ve denge, dengenin stabilitesi Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Maddesel Noktaların kinetiği; kuvvet, kütle ve ivme Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Maddesel Noktaların kinetiği; iş ve enerji Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Rijit cisimlerin kinematiği; ötelenme, sabit bir eksen etrafında dönme, sabit bir nokta etrafında dönme Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Mekanik Titreşimler; sönümsüz titreşimler, basit sarkaç, zorlanmış titreşimler, Sönümlü titreşimler, serbest ve sönümlü zorlanmış titreşimler Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Mekanik Titreşimler; sönümsüz titreşimler, basit sarkaç, zorlanmış titreşimler, Sönümlü titreşimler, serbest ve sönümlü zorlanmış titreşimler (Devamdan) Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Final Sınavı Dönem derslerinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı Dönem derslerinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 02:40