Genel Bilgi
Kod | JZ227 |
Ad | Statik ve Dinamik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HASAN ÇETİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencileri moment kavramı, rijit cisimlerde etkili olan kuvvet sistemleri bileşkesi, mühendislik yapılarındaki taşıyıcı sistemler ve kirişlerdeki iç kuvvetler hakkında donanıma sahip etmektir.
Dersin İçeriği
Ders maddesel noktalar ve rijit cisimleri içermektedir. Konular kuvvetler ve momentlerin vektörel tanımlamaları, iki ve üç boyutlu maddesel noktalar ve rijit cisimlerin dengesi, ağırlık merkezleri, yapı analizleri, sürtünme ve atalet momentleri ve mekanik titreşimlerin çözümü.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Beer F. P, Johnston Jr E. R., Mazurek D. F., Eisenberg, E., Cornwell, P. 2009. Vector Mechanics for Engineers: Statics and Dynamics, 9th edt., McGraw HillKeskinel, F. ve Özbek, T. 1995. Mühendisler için Mekanik-Statik. Birsen YayıneviTameroğlu S. S. ve Özbek, T. 1993. Mühendisler için Mekanik- Dinamik. Birsen Yayınevi
Notlar
Beer, F. P. ve Johnston, E. R., 1987. Mechanics for Engineers, Statics
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Verileri doğru olarak yorumlamayı öğrenir. |
ÖÇ02 | Verilerin analizi için teorik yaklaşımların kullanımını anlar. |
ÖÇ03 | Tartışma ve yazılı çalışma için araştırma sonuçlarını sentezlemeyi öğrenir. |
ÖÇ04 | Matematiksel ve/veya fiziksel yaklaşımların mühendisliğe uygulanışını anlar. |
ÖÇ05 | Vektör ilkelerini ve temel matematik kullanarak sistematik ve mantıksal bir şekilde mühendislik problemlerini analiz etmeyi öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Maddesel Noktaların statiği; düzlem kuvvetler sistemi, uzay kuvvetler sistemi, vektörlerin toplanması | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Rijid cisimler; Eşdeğer kuvvet sistemleri, iç ve dış kuvvetler, iki vektörün vektörel çarpımı, bir kuvvetin bir noktaya göre momenti, iki vektörün skaler çarpımı | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Rijit cisimlerin dengesi; düzlem kuvvetler sisteminin dengesi, uzay kuvvetler sisteminin dengesi. | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yayılı kuvvetler; Ağırlık merkezleri, alanlar ve eğriler, hacimler | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Taşıyıcı sistemler; kafes sistemleri, çerçeveler ve makinalar | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kiriş ve kablolardaki kuvvetler; kirişler, kablolar. | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sürtünme; sürtünme katsayısı, sürtünme açıları | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Arasınav | Önceki derslerin tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yayılı kuvvetler; Atalet momentleri, alanların atalet momentleri, kütlelerin atalet momentleri | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Virtüel iş metodu; Virtüel iş ilkesi, potansiyel enerji ve denge, dengenin stabilitesi | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Maddesel Noktaların kinetiği; kuvvet, kütle ve ivme | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Maddesel Noktaların kinetiği; iş ve enerji | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Rijit cisimlerin kinematiği; ötelenme, sabit bir eksen etrafında dönme, sabit bir nokta etrafında dönme | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mekanik Titreşimler; sönümsüz titreşimler, basit sarkaç, zorlanmış titreşimler, Sönümlü titreşimler, serbest ve sönümlü zorlanmış titreşimler | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Mekanik Titreşimler; sönümsüz titreşimler, basit sarkaç, zorlanmış titreşimler, Sönümlü titreşimler, serbest ve sönümlü zorlanmış titreşimler (Devamdan) | Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Final Sınavı | Dönem derslerinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Dönem derslerinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |