Genel Bilgi
Kod | JS205 |
Ad | Bilim Tarihi ve Jeoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ATİKE NAZİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ATİKE NAZİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İlk çağlardan günümüze birçok medeniyetlerde bilimin ve bilimsel düşüncenin gelişimi ile jeoloji bilimin dünyada ve Türkiyede gelişimini açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Bilimin ilk zamanları, Erken Kültürler, Çin, Hint, Yunan ve İslam dünyasında, Roma ve Ortaçağda, Rönesanstan Bilim Devrimine, 17 inci Yüzyıldan Günümüze Bilim Tarihi, Jeoloji Biliminin gelişimi, Türkiye de Jeoloji Biliminin Gelişimi, Üniversiteler ve Kurumların Jeoloji Biliminin gelişimine katkıları.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşulsuz seçmeli ders
Kaynaklar
1. Colin A. Ronan, Bilim Tarihi, Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, Çevirenler (Prof.Dr. Ekmeleddin İHSANOĞLU-Prof.Dr. Feza GÜNERGÜN), TÜBİTAK Yayınları, 2003. 2. Mason, S.F. Bilimler Tarihi, Çeviren (Umur DAYBELGE), Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2013. 3. Bilim Tarihi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi, 2001
Notlar
Ders sorumlusu sunumları http://www.bilimtarihi.org/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim kavramını ve tarihini, öğrenir. |
ÖÇ02 | Doğu ve Batı medeniyetlerinde bilimin gelişimi öğrenir. |
ÖÇ03 | Dünyada ve Türkiye de Jeoloji Biliminin gelişimi öğrenir. |
ÖÇ04 | Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim Tarihine Giriş, Bilim tarihinin amaçları ve tanımlar. | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bilimin Doğası ve Boyutları, Bilimsel Düşünce, Bilim Teorileri | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Eski Uygarlıklarda Bilim (Mısır veMezopotamya) | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Antik Yunan ve Helenistik Dönemde Bilim | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Çin ve Hindistan da Bilim | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Romalılarda Bilim, Ortaçağ Avrupası nda Bilim, İslam Dünyasında Bilim | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İslam Dünyasında Bilim | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kaynakları gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rönesans ve Modern Bilimin Doğuşu, Aydınlanma Çağı | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | 17.Yüzyılda Bilim | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | 18.Yüzyıldan-Günümüze Bilim | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Bilim ve teknolojide yeni eğilimler | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Jeoloji Biliminin Tarihsel gelişimi | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Jeoloji Biliminde Teoriler | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Türkiyede Jeoloji Bilimin Gelişimi, üniversite ve kurumların katkıları | Kaynakları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |