JS205 Bilim Tarihi ve Jeoloji

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JS205
Ad Bilim Tarihi ve Jeoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ATİKE NAZİK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ATİKE NAZİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İlk çağlardan günümüze birçok medeniyetlerde bilimin ve bilimsel düşüncenin gelişimi ile jeoloji bilimin dünyada ve Türkiyede gelişimini açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Bilimin ilk zamanları, Erken Kültürler, Çin, Hint, Yunan ve İslam dünyasında, Roma ve Ortaçağda, Rönesanstan Bilim Devrimine, 17 inci Yüzyıldan Günümüze Bilim Tarihi, Jeoloji Biliminin gelişimi, Türkiye de Jeoloji Biliminin Gelişimi, Üniversiteler ve Kurumların Jeoloji Biliminin gelişimine katkıları.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşulsuz seçmeli ders

Kaynaklar

1. Colin A. Ronan, Bilim Tarihi, Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, Çevirenler (Prof.Dr. Ekmeleddin İHSANOĞLU-Prof.Dr. Feza GÜNERGÜN), TÜBİTAK Yayınları, 2003. 2. Mason, S.F. Bilimler Tarihi, Çeviren (Umur DAYBELGE), Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2013. 3. Bilim Tarihi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi, 2001

Notlar

Ders sorumlusu sunumları http://www.bilimtarihi.org/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilim kavramını ve tarihini, öğrenir.
ÖÇ02 Doğu ve Batı medeniyetlerinde bilimin gelişimi öğrenir.
ÖÇ03 Dünyada ve Türkiye de Jeoloji Biliminin gelişimi öğrenir.
ÖÇ04 Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim Tarihine Giriş, Bilim tarihinin amaçları ve tanımlar. Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Bilimin Doğası ve Boyutları, Bilimsel Düşünce, Bilim Teorileri Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Eski Uygarlıklarda Bilim (Mısır veMezopotamya) Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Antik Yunan ve Helenistik Dönemde Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Çin ve Hindistan da Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Romalılarda Bilim, Ortaçağ Avrupası nda Bilim, İslam Dünyasında Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 İslam Dünyasında Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Kaynakları gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Rönesans ve Modern Bilimin Doğuşu, Aydınlanma Çağı Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 17.Yüzyılda Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 18.Yüzyıldan-Günümüze Bilim Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Bilim ve teknolojide yeni eğilimler Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Jeoloji Biliminin Tarihsel gelişimi Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Jeoloji Biliminde Teoriler Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Türkiyede Jeoloji Bilimin Gelişimi, üniversite ve kurumların katkıları Kaynakları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 50
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,00
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 02:40