Genel Bilgi
Kod | JZ216 |
Ad | Mağmatik-Metamorfik Petrografi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OSMAN PARLAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere magmanın oluşumu ve soğuyup katılaşması ile oluşan magmatik kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte magmatik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir. Öğrencilere metamorfizma kavramını ve etki eden faktörleri anlatmak, metamorfik kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte metamorfik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir.
Dersin İçeriği
Petrografinin tanımı, kayaç döngüsü, Yerin yapısı, magma, magmatizma-tektonizma ilişkileri, magmanın fiziksel ve kimyasal özellikleri, magmanın kristallenme evreleri, magmanın kabukta yerleşme şekilleri, magmatik kayalarının sınıflandırılması, magmatik kayaç türleri, piroklastik kayaçlar. Metamorfizmanın tanımı, metamorfizma gelişimi, metamorfizma-tektonizma ilişkileri, metamorfizma etkenleri, metamorfizma türleri, metamorfizmada fasiyes, zon ve grid kavramı, metamorfik kayaç türleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Mağmatik-Metamorfik Petrografi ders notları
Notlar
https://faculty.ksu.edu.sa/sites/default/files/geo_323_introduction_to_igneous_and_metamorphic_rocks_req411.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Plaka tektoniği ile magmatizma arasında ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ02 | Magmanın soğuyup katılaşması, yerleşme derinliği ve süreçlerini anlar. |
ÖÇ03 | Magmatik kayaçların dokusal ve mineralojik özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Magmatik kayaçları sınıflandırma kriterlerini anlayıp uygular. |
ÖÇ05 | Magmatik kayaçları sınıflandırma diyagramlarını kullanarak kayaç isimlendirmesi yapabilecek bilgiye sahip olur. |
ÖÇ06 | Metamorfizmaya etki eden faktörleri kavrar. |
ÖÇ07 | Metamorfik kayaçları el örneği ve mikroskop altında tanır. |
ÖÇ08 | Metamorfik kayaçları ince kesitte tayin eder. |
ÖÇ09 | Metamorfik fasiyesleri tanımlar. |
ÖÇ10 | Metamorfizma koşullarını P ve T tayin edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Petrografinin tanımı, Kaya döngüsü, Yerin yapısı, Magma, Magmanın kökeni ve sınıflaması, magmanın kristallenmesi, kristallenme türleri, Kristallenme evreleri ve magmanın farklılaşması. | Genel Jeoloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Magmanın yerleşmesi, soğuması ve yerleşme biçimleri, volkanik kayaçların yüzey şekilleri, magmatik kayaçların sınıflandırılması. | Mineraloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ultrabazik-Ultramafik kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Ofiyolit dizisi kayaçları. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Gabro-Diyabaz-Bazalt Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Diyorit-Andezit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Monzonit-Latit ve Siyenit-Trakit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Spilit, Keratofir, Fonolit-Tefrit-Bazanit: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Granit-Riyolit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Lamprofirler: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Piroklastik Kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda piroklastik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Metamorfizma tanımı, metamorfizmayı etkileyen faktörler ve metamorfizma tipleri. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Metamorfik kayaçları sınıflandırma kriterleri, türleri, metamorfik kayaç dokuları, sınıflama kriterleri. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Metamorfizma derecesi, İndeks mineral ve mineral zonları, metamorfik fasiyes, izograd, Batozon ve batograd, petrojenetik grid ve Jeotermobarometre. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Okyanus tabanı metamorfizması, gömülme metamorfizması, kontak metamorfizma, hidrotermal metamorfizma, dinamik metamorfizma, çarpma veya şok metamorfizması. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. | Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |