JZ216 Mağmatik-Metamorfik Petrografi

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JZ216
Ad Mağmatik-Metamorfik Petrografi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. OSMAN PARLAK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. OSMAN PARLAK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere magmanın oluşumu ve soğuyup katılaşması ile oluşan magmatik kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte magmatik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir. Öğrencilere metamorfizma kavramını ve etki eden faktörleri anlatmak, metamorfik kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte metamorfik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir.

Dersin İçeriği

Petrografinin tanımı, kayaç döngüsü, Yerin yapısı, magma, magmatizma-tektonizma ilişkileri, magmanın fiziksel ve kimyasal özellikleri, magmanın kristallenme evreleri, magmanın kabukta yerleşme şekilleri, magmatik kayalarının sınıflandırılması, magmatik kayaç türleri, piroklastik kayaçlar. Metamorfizmanın tanımı, metamorfizma gelişimi, metamorfizma-tektonizma ilişkileri, metamorfizma etkenleri, metamorfizma türleri, metamorfizmada fasiyes, zon ve grid kavramı, metamorfik kayaç türleri.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mağmatik-Metamorfik Petrografi ders notları

Notlar

https://faculty.ksu.edu.sa/sites/default/files/geo_323_introduction_to_igneous_and_metamorphic_rocks_req411.pdf


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Plaka tektoniği ile magmatizma arasında ilişkiyi kavrar.
ÖÇ02 Magmanın soğuyup katılaşması, yerleşme derinliği ve süreçlerini anlar.
ÖÇ03 Magmatik kayaçların dokusal ve mineralojik özelliklerini tanımlar.
ÖÇ04 Magmatik kayaçları sınıflandırma kriterlerini anlayıp uygular.
ÖÇ05 Magmatik kayaçları sınıflandırma diyagramlarını kullanarak kayaç isimlendirmesi yapabilecek bilgiye sahip olur.
ÖÇ06 Metamorfizmaya etki eden faktörleri kavrar.
ÖÇ07 Metamorfik kayaçları el örneği ve mikroskop altında tanır.
ÖÇ08 Metamorfik kayaçları ince kesitte tayin eder.
ÖÇ09 Metamorfik fasiyesleri tanımlar.
ÖÇ10 Metamorfizma koşullarını P ve T tayin edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Petrografinin tanımı, Kaya döngüsü, Yerin yapısı, Magma, Magmanın kökeni ve sınıflaması, magmanın kristallenmesi, kristallenme türleri, Kristallenme evreleri ve magmanın farklılaşması. Genel Jeoloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Magmanın yerleşmesi, soğuması ve yerleşme biçimleri, volkanik kayaçların yüzey şekilleri, magmatik kayaçların sınıflandırılması. Mineraloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ultrabazik-Ultramafik kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Ofiyolit dizisi kayaçları. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Gabro-Diyabaz-Bazalt Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Diyorit-Andezit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Monzonit-Latit ve Siyenit-Trakit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, ayrışma türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Spilit, Keratofir, Fonolit-Tefrit-Bazanit: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Granit-Riyolit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Lamprofirler: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Piroklastik Kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. Laboratuvarda piroklastik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Metamorfizma tanımı, metamorfizmayı etkileyen faktörler ve metamorfizma tipleri. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Metamorfik kayaçları sınıflandırma kriterleri, türleri, metamorfik kayaç dokuları, sınıflama kriterleri. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Metamorfizma derecesi, İndeks mineral ve mineral zonları, metamorfik fasiyes, izograd, Batozon ve batograd, petrojenetik grid ve Jeotermobarometre. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Okyanus tabanı metamorfizması, gömülme metamorfizması, kontak metamorfizma, hidrotermal metamorfizma, dinamik metamorfizma, çarpma veya şok metamorfizması. Laboratuvarda metamorfik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel ders notlarını tekrar etmelidir. Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 02:41