Genel Bilgi
Kod | JZ224 |
Ad | Coğrafi Bilgi Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TOLGA ÇAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Coğrafi Bilgi Sistemleri teknolojisine ilişkin temel kavram ve ilkelere ilişkin bilgileri ve jeoloji uygulamalarında Coğrafi Bilgi Sistemlerinin etkin bir şekilde kullanımını öğretmek.
Dersin İçeriği
Coğrafi Bilgi Sistemleri teknolojisine ilişkin temel kavram ve ilkelere ilişkin bilgileri ve jeoloji uygulamalarında Coğrafi Bilgi Sistemlerinin etkin bir şekilde kullanımı.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ArcGIS 10 Desktop Uygulama Dokumanı İşlem Şirketler Grubu Eğitim Dokumanları
Notlar
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİNE GİRİŞ T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO: 3752 E-ISBN 978-975-06-2496-4
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde kullanılan temel kavramlar ve bileşenlerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Temel harita bilgisi ve sınıfları ile ilgili bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Konumsal veritabanı ve veri tipleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Harita projeksiyonları, seçimi ve sınırlamaları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde veri toplama, analiz ve sorgulama işlemlerini yapabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) tanımı, tarihçesi, veri tabanları ve veri yapıları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Haritalara ilişkin genel bilgiler, haritaların önemi ve tarihçesi. | Bir önceki dersin tekrarı ve program kurulumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Harita projeksiyonları, dünyanın geoid ve elipsoid modelleri, jeodezik datum, harita projeksiyon ve datum seçimine ilişkin kriterler. | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Haritaların ölçek, kullanım amacı ve tiplerine sınıflandırılması. | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | CBS yazılımını yükleme, çalıştırma ve kullanımı ile ilgili genel bilgiler ve terminoloji. | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde harita ve görüntülerin rektifikasyonu. Veri tabanlarının oluşturulması. | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | CBS ortamında vektör veriler ve verilerin sayısallaştırılması, nokta, çizgi ve poligon tipi veri girişleri, dosya oluşturma, | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Raster veri tabanı oluşturma ve yeniden sınıflandırma | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | Mekansal analiz ile ilgili uygulamalar. | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
11 | Geoprocessing uygulamaları, | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Sayısal yükseklik modelinden enine kesit hazırlama, yeraltı su tablası haritalarının oluşturulması, | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Hidrolojik modelleme, su toplama havzası ve drenaj ağı oluşturma | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Tampon bölgeleme, yüzey eklentisi ile alan hacim ve rezerv hesaplamaları. | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | Harita ve görüntülerin çıktısını oluşturma | Önceki derslerin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
AKTS | 5 AKTS |