Genel Bilgi
Kod | JZ315 |
Ad | Maden Yatakları I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Maden yataklarının tanıtımı, sınıflandırılması, maden yataklarının oluşum mekanizmalarının öğretilmesi,Maden yataklarını oluşturan süreçlerin anlaşılması, oluşum modellerinin ortaya çıkartılması, ekonomik değere sahip cevherleşmelerin aranması ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Maden Yatağının tanımı, Maden yatağına etki eden faktörler, Maden Yataklarının Sınıflandırılması, Cevher Yan kayaç ilişkileri, Cevher yapı ve dokuları, Orta mağmatik evre yataklar, Porfiri Yataklar, Pegmatitik yataklar, Pnömatolitik Yatakları, Pirometazomatik yataklar ve Hidrotermal yatakların oluşumu
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof Dr Altan Gümüş İç olaylara Bağlı Maden Yatakları 1998
Notlar
GÖKÇE, A., 1995, Maden Yatakları Ders Kitabı,Sivas
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Maden Yatağı kavramını anlar |
ÖÇ02 | Jeolojik olayların maden yatağı üzerindeki etkilerinin belirler |
ÖÇ03 | Maden yatakları yan kayaç ilişkilerini gözlemler |
ÖÇ04 | Maden Yatağının oluşumunu belirler ve modeller |
ÖÇ05 | Maden yataklarında saha ve laboratuar çalışmaları yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | 1 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarihçe, Maden Yatağının tanımı, Maden yatağına etki eden faktörler (Doğal, Teknolojik, Ekonomik-politik) | Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Maden Yataklarının Sınıflandırılması ( Kullanım alanlarına göre, Jeolojik, Türemsel, Doğal sınıflama) Tenör hesabı | Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Maden yataklarının İncelenmesi ve oluşum Koşullarının Belirlenmesi ( Saha incelemeleri, Kimyasal incelemeler, Mineralojik ve Petrografik incelemeler, Jeotermometre, Sıvı kapanım incelemeleri) Rezerv Hesaplama yöntemleri | Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Cevher Yan kayaç ilişkileri ( Geometrik, Cevher yerleşimine değin ilişkiler, yaş ilişkileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Cevher yapı ve dokuları | Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Levha tektoniğine göre madenlerin oluşumu, Mağma çeşitleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Orta mağmatik evre yataklar (Erken kristalizasyon, Geç kristalizasyon evresi) Busvelt masifi, Karbonatitler, Kimberlitler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | ARASINAV | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
10 | Porfiri Yatakların oluşumu dünya ve Türkiyeden örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Pegmatitik yatakların oluşumu dünya ve Türkiye den örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Pnömatolitik Yatakların oluşumu dünya ve Türkiye den örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Pirometazomatik (Skarn) yatakların oluşumu , dünya ve Türkiye den örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Hidrotermal yatakların oluşumu, Dünya ve Türkiye den örnekler, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Epitermal Altın Yatakları oluşumu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |