Genel Bilgi
Kod | JZ303 |
Ad | Hidrojeoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yeraltısularının oluşum ve dolaşım kurallarının tanınması, miktarının ve kalitesinin tanımlanması.
Dersin İçeriği
Yeraltısularının dağılımı ve Hidrolojik döngü, yeraltı suları akım özellikleri, akifer tipleri , hidrojeolojik ortamlar ve kayaçların hidrojeolojik özellikleri,kıyılarda tatlı su-tuzlu su girişimi, hidrojeokimya teorik ders, problem çözme ve harita yapımı şeklinde verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hidrojeoloji, B. CANİK Yeraltısuları Jeolojisi, K. Erguvanlı and E. Yüzer Applied Hydrogeology, C.W.Fetter
Notlar
Physical and Chemical Hydrogeology, P.A.Domenica ands F.W. Schwartz
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hidrolojik bileşenler hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ02 | Yeraltında sularının dağılımı ve gelişimi hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ03 | Yeraltı suları ile ilgili problemleri çözer. |
ÖÇ04 | Hidrojeojik haritalar hazırlar. |
ÖÇ05 | Yeraltı sularının özellikleri hakkında bilgilidir. |
ÖÇ06 | Hidrojeojik haritaları yorumlar |
ÖÇ07 | Yeraltı sularının kalitesi hakkında bilgilidir. |
ÖÇ08 | Kayaçların hidrojolojik özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ09 | Tuzlu su probleminin nedenini araştırır. |
ÖÇ10 | Hidrojeolojik kesitler hazırlar. |
ÖÇ11 | Su kirliliği konusunda bilgi sahibidir. |
ÖÇ12 | Havzalar için yağış analizi yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Tarihçe | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Suların tanımlaması ve sınıflaması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Hidrolojik Dolaşım ve yeraltısularının oluşumuna giriş (Yağış) | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Yüzey Hidrolojisi (Akış, Sızma ve Buharlaşma) ve Su Bütçesi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Hidrolik Sistemin incelenmesi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Yeraltısularının Hareketi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kayaçların Hidrojeolojik Özellikleri (Porozite, Permeabilite) | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kayaçların Hidrojeolojik Özellikleri (İletkenlik, Depolama Katsayısı) ve Hız | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Hidrojeolojik Ortamların Tanımlaması ve Sınıflandırılması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Su Tablası Haritalarının Yapılması , Yorumlanması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yeraltısularının Araştırma yöntemleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Yeraltısularından yararlanma (Kaynak, kaptaj, Kuyu) | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yeraltısu kalitesi ve kullanma ölçütleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Tuzlusu girişimi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |