Genel Bilgi
Kod | JZ317 |
Ad | Zemin Mekaniği 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HASAN ÇETİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Zeminlerin tanınmasını, sınıflanmasnıı, fiziksel, mekanik ve kıvam özelliklerinin belirlenmesini öğretir.
Dersin İçeriği
Tanımlamalara giriş, Zemin çeşitleri, killer ve kil çeşitleri, killerin mühendislik özellikleri, zemin suyu çeşitleri, tane boyu analizi, atterberg limitleri, zemin sınıflamaları, kompaksiyon
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Holtz ve Kovacs, 1981. Geoteknik Mühendisliğe Giriş
Notlar
Coduto, D. P., 1999. Geoteknik Mühendisliği
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Zeminleri tanıyabilir, her tür zeminden numune alır. (örselenmiş ve örselenmemiş) |
ÖÇ02 | Zeminlerin fiziksel özelliklerini (birim hacim ağırlık, prozite, boşluk oranı, doygunluk derecesi, su içeriği) ve kıvamlarını (Likit Limit, Plastik Limit, Rötre Limit ve Plastisite İndisi) ilgili deney ve hesaplamalarını yaparak belirler. |
ÖÇ03 | Tane boyu analizi ve hesaplamalarını yaparak zeminlerin tane boyu dağılımlarını belirler. |
ÖÇ04 | Zeminleri sınıflar, mühendislik davranışları hakkında ön yorum yapabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 1 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, tarihçe, Terzaghinin hayatı, laboratuar malzeme tanıtımı | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Giriş, tarihçe, Terzaghinin hayatı, laboratuar malzeme tanıtımı (continued) | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Zemin bileşeni olarak killer ve mühendislik özellikleri | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Zemin suyu | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Faz analizleri | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Birim hacim ağırlıklar | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Özgül Ağırlık | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kıvam limitleri, Likit limit | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Plastik limit, Plastisite indisi | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Rötre Limit | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kıvam limitlerinin mühendislik özellikleri | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tane boyu analizleri, Elek analizi | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Hidrometre analizi | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | USCS, TS ve AASHTO sınıflaması | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve numune alımı için arazi kıyafeti ile gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava kadar işlenen konuların ve yapılan deneylerin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava kadar işlenen konuların ve yapılan deneylerin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |