Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere petroloji kavramı hakkında temel bilgiler vermek, magmatik-metamorfik ve sedimanter kayaçları etkileyen jeokimyasal süreçleri tanıtmak, kayaçların petrolojik özelliklerinin ortaya çıkarılmasına yardımcı olan tüm kayaç-mineral kimyası-CIPW normları ve izotoplar hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Petrolojinin tanımı. Petrografi ile petroloji arasındaki ilişki. Magmatik, sedimanter ve metamorfik kayaçların jeokimyasını etkileyen jeolojik süreçler. Kayaçların jeokimyasal analiz için hazırlanması. Jeokimyada analitik metodlar. Ana, İz ve Nadir toprak elementleri ve önemleri. CIPW normları. İzotopların jeokimyadaki önemi. İzotopların jeolojik problemlerin çözümünde kullanımı. Magmatik, metamorfik ve sedimanter kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Petroloji ders notları
Notlar
Introduction to Petrology (Elizabeth Johnson & Juhong Christie Liu)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Petroloji ile petrografi arasındaki farkı kavrar. |
ÖÇ02 | Kayaçları oluşumunu etkileyen jeokimyasal süreçleri kavrar. |
ÖÇ03 | Tüm kayaç ve mineral kimyası analizlerini yorumlar. |
ÖÇ04 | CIPW normlarını öğrenir ve yorumlar. |
ÖÇ05 | İzotopların jeolojide kullanımı hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Petrolojinin nedir. Petrografi ile petroloji arasındaki fark nelerdir. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Magmatik, sedimanter ve metamorfik kayaçların jeokimyasını etkileyen jeolojik süreçler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kayaçların jeokimyasal analiz için hazırlanması. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Jeokimyada analitik metodlar. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ana elementler ve önemleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İz elementler ve önemleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Nadir toprak elementleri ve önemleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | CIPW normları ve önemi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İzotopların jeokimyadaki önemi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İzotopların jeolojik problemlerin çözümünde kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Magmatik kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı-1. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Magmatik kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı-2. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Metamorfik kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sedimanter kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |