JZ318 Sondaj Tekniği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JZ318
Ad Sondaj Tekniği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. TOLGA ÇAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. TOLGA ÇAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Amaçlarına göre sondaj yöntemleri ve aşamalarını öğrenmek. Kaya ve zemin sondajları sınıflamaları ve loglama becerileri kazanmak.

Dersin İçeriği

Sondaj yöntemleri ve mühendislik uygulamalarında gerekli olan temel yeraltı jeolojisi ile ilgili bilgi sahibi olur.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Sondaj Yöntemleri ve Uygulamaları Attila Yalçın 159 sayfa Maden Mühendisleri Odası Yayını

Notlar

Uygulamalı Jeoteknik Bilgiler Reşat Ulusay, JMO yayınları: 38


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yeraltı jeolojisine ilişkin veri toplamada bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Mühendislik projelerine uygun sondaj yöntemi seçimi ve değerlendirmesi yapma yeteneği kazanır.
ÖÇ03 Proje amaçlarına uygun sondaj yöntemi seçimini yapabilir
ÖÇ04 Sondajda uygun numune alma ve arazi deneyleri hakkında bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mühendislik uygulamalarında sondajın önemi, gelişimi ve tarihçesi. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sondaj ana işlemleri; kazı, boşaltma, taşıma ve güç aktarımı. Sondajların derinlik, delik çapı ve amaçlarına göre sınıflandırılması. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Yöntemlerine göre sondajların sınıflandırılması; darbeli sondaj. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Döner sondaj ilkeleri, delme, taşıma ve dolaşım dizisi elemanları. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sondaj sıvıları, düz ve ters dolaşımlı sondajlar, havalı, tepeden dönerli ve turbo sondajlar Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Döner sondaj gereçleri ; matkaplar, genişleticiler ve yardımcı gereçler. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Mühendislik jeolojisi çalışmalarında kaya ve zeminlerin sınıflandırılması ve tanımlanması. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Jeoteknik amaçlı sondajların planlaması, veri toplama. Jeoteknik etüd ve yapı sondajları. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Temel sondajlarında yapılan yerinde deneyler ve SPT ve CPT deneyleri ile sığ temellerin taşıma gücü. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
11 Maden sondajları ve makinalı yeraltı kazıları. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Su sondajları, tasarım, borulama, yalıtım, çakıllama, yıkama, geliştirme ve su verim deneyleri. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Enjeksiyon sondajları ve enjeksiyon işlemleri Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Sondaj makinalarında kapasite. Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Sondaj çalışmalarında verimlilik ve zorluklar (dolaşım bozukluğu, yıkılma, şişme, erime, düşeyden sapma) Literatür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Genel tekrar Liyteratür çalışması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.11.2024 04:29