Genel Bilgi
Kod | JS324 |
Ad | Tıbbi Jeoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dış olayların etkisi ile oluşan maden yataklarının tanıtımı, Jeolojik ve Kimyasal olayların maden yatağı üzerindeki etkilerinin anlaşılması ortaya çıkan alterasyonların bilinmesi, maden yataklarının Türkiye ve Dünyadan örneklerle anlatımı
Dersin İçeriği
Tıbbi jeolojiye giriş. jeolojik unsurların insan sağlığına etkileri, Asbest, zeolit sorunu ve insan sağlığına etkileri, Arsenikle ilişkili çevre sorunları, Silikozis, Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisi, Doğal karbondioksit çıkışları ve sorunları, Toprak ve kil yeme alışkanlığı ile ilgili sorunlar, İyot eksikliği ve sorunları, , Flor ile ilgili sorunlar, Böbrek taşları, Antropojenik faktörler.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul yoktur.
Kaynaklar
Tıbbi Jeoloji, JMO
Notlar
Minerallerin Sağlığa etkileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi jeolojinin tanımı ve kapsamını tanımlar |
ÖÇ02 | Mineraller ve insan sağlığı arasındaki ilişkiyi değerlendirir |
ÖÇ03 | Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisini öğrenir. |
ÖÇ04 | Jeoloji, canlı ve çevre ilişkisinin anlaşılması |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi Jeoloji tanımı, kapsamı, tarihçesi ve araştırma yöntemleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mineraller ve insan sağlığına etkileri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Asbest ve zeolit sorunu ve insan sağlığına etkileri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Arsenik ve çevre sorunları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Silikozis riski, Flor | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Çevresel toz sorunları ve selenyum ilgili sorunlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Doğal radyoaktivite ve doğal radyasyon | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Ağır metaller ve çevresel sorunları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Toprak ve kil yeme alışkanlığı ile ilgili sorunlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Jeotermal ve mineralli sular | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İyot eksikliği ve sorunları, Böbrek taşları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kömür ve insan sağlığı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Final | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |