Genel Bilgi
Kod | TİB885 |
Ad | İslam Düşüncesinde Batıni Din Söylemi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. YUSUF GÖKALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşüncesinde ortaya çıkan Batıni yoruma dayalı din yorum biçimlerini öğrenmek
Dersin İçeriği
Zihniyetlerine Göre Mezhep Tipolojileri; Batıni Düşünce Geleneği; Zahir-Batın İlişkisi; Batıni Düşüncenin Kaynakları; Gnostiszm, Hermetizm, Yeni Eflatunculuk, İsrailiyat Kültürü; İslam Düşüncesinde Batıniliğin Tezahürleri; Kavramlar ve Semboller; Yaratılış ve Döngüsel Tarihi Anlayışı; Tanrı Tasavvurları; Hulul Ve Tenasüh; Batınilik/İsmailiyye; Karmatilik; Batıni Yorum Esaslı Diğer Mezhepler; Gulat Fırkalar; Günümüzde Batınilik
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011.
Notlar
Ali Sâmi en-Neşşâr, Neşʾetü’l-fikri’l-felsefî fi’l-İslâm, Kahire 1977; Mustafa Gālib, Târîḫu’d-daʿveti’l-İsmâʿîliyye, Beyrut 1979.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam düşüncesinde ortaya çıkan Batıni yorumları bilir |
ÖÇ02 | Batıni düşünceyi analiz eder |
ÖÇ03 | İslam düşüncesinde ortaya çıkan Batıni yorumları tasnif eder |
ÖÇ04 | İslam düşüncesinde ortaya çıkan Batıni yorumları karşılaştırır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zihniyetlerine Göre Mezhep Tipolojileri I | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Zihniyetlerine Göre Mezhep Tipolojileri II | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Batıni Düşünce Geleneği | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Zahir-Batın İlişkisi | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Gnostiszm, Hermetizm, Yeni Eflatunculuk I | ÖMER MAHİR ALPER, "İRFÂNİYYE", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/irfaniyye (14.05.2024). | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Gnostiszm, Hermetizm, Yeni Eflatunculuk II | MAHMUD EROL KILIÇ, "HERMES", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/hermes (14.05.2024). | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | İsrailiyat Kültürü | Ali Sâmi en-Neşşâr, Neşʾetü’l-fikri’l-felsefî fi’l-İslâm, Kahire 1977; Mustafa Gālib, Târîḫu’d-daʿveti’l-İsmâʿîliyye, Beyrut 1979. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İslam Düşüncesinde Batıniliğin Tezahürleri | Ali Sâmi en-Neşşâr, Neşʾetü’l-fikri’l-felsefî fi’l-İslâm, Kahire 1977; Mustafa Gālib, Târîḫu’d-daʿveti’l-İsmâʿîliyye, Beyrut 1979. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Yaratılış ve Döngüsel Tarihi Anlayışı; Tanrı Tasavvurları | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Tanrı Tasavvurları; Hulul Ve Tenasüh | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Batınilik/İsmailiyye; Karmatilik | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Batıni Yorum Esaslı Diğer Mezhepler | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Gulat Fırkalar; Günümüzde Batınilik I | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Gulat Fırkalar; Günümüzde Batınilik II | Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |