TİB885 İslam Düşüncesinde Batıni Din Söylemi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB885
Ad İslam Düşüncesinde Batıni Din Söylemi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YUSUF GÖKALP
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. YUSUF GÖKALP (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İslam düşüncesinde ortaya çıkan Batıni yoruma dayalı din yorum biçimlerini öğrenmek

Dersin İçeriği

Zihniyetlerine Göre Mezhep Tipolojileri; Batıni Düşünce Geleneği; Zahir-Batın İlişkisi; Batıni Düşüncenin Kaynakları; Gnostiszm, Hermetizm, Yeni Eflatunculuk, İsrailiyat Kültürü; İslam Düşüncesinde Batıniliğin Tezahürleri; Kavramlar ve Semboller; Yaratılış ve Döngüsel Tarihi Anlayışı; Tanrı Tasavvurları; Hulul Ve Tenasüh; Batınilik/İsmailiyye; Karmatilik; Batıni Yorum Esaslı Diğer Mezhepler; Gulat Fırkalar; Günümüzde Batınilik

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011.

Notlar

Ali Sâmi en-Neşşâr, Neşʾetü’l-fikri’l-felsefî fi’l-İslâm, Kahire 1977; Mustafa Gālib, Târîḫu’d-daʿveti’l-İsmâʿîliyye, Beyrut 1979.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam düşüncesinde ortaya çıkan Batıni yorumları bilir
ÖÇ02 Batıni düşünceyi analiz eder
ÖÇ03 İslam düşüncesinde ortaya çıkan Batıni yorumları tasnif eder
ÖÇ04 İslam düşüncesinde ortaya çıkan Batıni yorumları karşılaştırır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Zihniyetlerine Göre Mezhep Tipolojileri I Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Zihniyetlerine Göre Mezhep Tipolojileri II Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Batıni Düşünce Geleneği Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Zahir-Batın İlişkisi Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Gnostiszm, Hermetizm, Yeni Eflatunculuk I ÖMER MAHİR ALPER, "İRFÂNİYYE", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/irfaniyye (14.05.2024). Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Gnostiszm, Hermetizm, Yeni Eflatunculuk II MAHMUD EROL KILIÇ, "HERMES", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/hermes (14.05.2024). Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 İsrailiyat Kültürü Ali Sâmi en-Neşşâr, Neşʾetü’l-fikri’l-felsefî fi’l-İslâm, Kahire 1977; Mustafa Gālib, Târîḫu’d-daʿveti’l-İsmâʿîliyye, Beyrut 1979. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İslam Düşüncesinde Batıniliğin Tezahürleri Ali Sâmi en-Neşşâr, Neşʾetü’l-fikri’l-felsefî fi’l-İslâm, Kahire 1977; Mustafa Gālib, Târîḫu’d-daʿveti’l-İsmâʿîliyye, Beyrut 1979. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Yaratılış ve Döngüsel Tarihi Anlayışı; Tanrı Tasavvurları Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Tanrı Tasavvurları; Hulul Ve Tenasüh Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Batınilik/İsmailiyye; Karmatilik Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Batıni Yorum Esaslı Diğer Mezhepler Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Gulat Fırkalar; Günümüzde Batınilik I Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Gulat Fırkalar; Günümüzde Batınilik II Avni İlhan, "Batıniyye" mad., DİA, c.5 (1992), ss. 190-194; Ali Avcu, Karmatiliğin Doğuşu ve Gelişim Süreci, Sivas 2011. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 03:38