Genel Bilgi
Kod | JS413 |
Ad | Sayısal Arazi Sınıflamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TOLGA ÇAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TOLGA ÇAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal yükseklik modeli ve türev haritaları ile sayısal arazi modellerinin yapılandırılması
Dersin İçeriği
Sayısal yükseklik modeli ve türev haritalarının yardımı ile arazi modelleme altlık verilerinin hazırlanması
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ VE UZAKTAN ALGILAMA UYGULAMALARI OĞUZ GÜNGÖR İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ Yayınları 282 s
Notlar
ArcGIS mekansal analiz ESRI Türkiye Seda KAHRAMAN, Ömer ÜNSAL
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayısal yükseklik modeli ve türev haritalarının yardımı ile arazi modelleme altlık verilerinin hazırlar |
ÖÇ02 | Sayısal arazi modellerine ilişkin sorgulama, analiz ve çıktı işlemlerini gerçekleştirir |
ÖÇ03 | Üç boyutlu arazi modellemesi yapar. |
ÖÇ04 | Veri tabanı oluşturur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Coğrafi Bilği Sistemleri ve Uzaktan Algılamanın temel kavramları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Harita ve uydu görüntülerinde kullanılan projeksiyon sistemleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sayısal arazi modellemelerinde kullanılan veri yapısı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sayısal kontur haritaları ve uydu görüntülerinden sayısal yükseklik modellerinin(SYM) oluşturulması. | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | SYM birincil türev haritalarının (yamaç eğimi, yamaç yönelimi) üretilmesi sınıflaması ve grafik oluşturma. | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | SYM ikinci türev haritalarının (yamaç eğrilikleri, topoğrafik nemlilik ve nehir aşındırma gücü indeks) üretilmesi sınıflaması ve grafik oluşturma., | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | Sayısal yükseklik modelinden topografik enine kesit hazırlama | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Hidrolojik modelleme, havza ve drenaj ağı oluşturma | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Uzaktan algılama teknolojisi ve uydu görüntüleri genel özellikleri | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Uydu görüntüleri üzerinde, kontrollsüz sınıflama | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Uydu görüntüleri üzerinde, kontrollü sınıflama | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Uydu görüntüleri üzerinde band oranlamaları ve bazi indeks haritaların oluşturulması | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Üç boyutlu arazi modellemesi ve veri tabanı yapılandırması | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | Sayısal arazi modellerine ilişkin sorgulama, analiz ve çıktı işlemleri | Anlatım, Alıştırma uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |