Genel Bilgi
Kod | JS428 |
Ad | Kuyu Logları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kuyu jeofiziğinin genel prensipleri ve uygulamaları hakkında öğrencilere bilgi verilmesi. Öğrencilerin, log yorumunun ana prensipleri ve uygulamaları hakkında aydınlatılması.
Dersin İçeriği
Ders iki bölümden oluşmaktadır. Bölüm A da farklı kuyu ölçülerinin, fiziksel prensipleri ile petro fiziksel kullanımları ve bu log kayıtlarının jeolojik yorumlamaları üzerinde durulmaktadır. Bölüm B de kuyu loglarında veri toplamanın yanı sıra bu verilerin işlenmesi ve yorumlanmasını içeren uygulamadan oluşmaktadır. Temel log yorumlama teknikleri eğitimleri örnekler ile desteklenir ve standart log yorumlama yazılımları kullanılır. Bölüm A nın içinde olanlar, Temel olarak veri toplama, verilerin işlemesi ve kalite kontrol teknikleri. Kablolu ve LWD teknikleri. Geleneksel ölçümler ilkeleri (gama, nötron yoğunluk, sonik, rezistivite) Özel ölçümler İlkeleri (Görüntü kayıtları, NMR). Log yorumlama teknikleri, Örneğin kaya tanımlama, dizi analizleri, sıvı ve hidrokarbon tespiti, çapraz olay örgüsü ve kaplama teknikleri. Temel çekirdek Log uyumunda, petrofizik ve jeokimya ile bağlantı oluşturulması. Petrofiziksel uygulamalarındaki temel bilgiler, örn gözeneklilik, doymuşluk, geçirgenlik. Bölüm B nin içinde olanlar, İnce borular içinde log uygulamaları. Yerinde eğitim, birim mobilizasyon, alet kalibrasyon ve veri toplama Veri düzenleme ve kalite kontrol, Kuyu düzeltmeler, derinlik eşleştirme, ekleme. Sondaj kuyularında çekirdekten veya çelikten gelen bilgi kayıtlarını loglar ile birleştirmek. Kayıtlı verilerin yorumlanması ve rapor hazırlanması
Dersin Ön Koşulu
Genel Jeoloji ve Tektonik derslerini almış olmak.
Kaynaklar
Ders Notu: Kuyu Logları
Notlar
Konularla ilgili web ortamındaki güncel çalışmalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Petrol kuyularından alınan log kayıtlarını değerlendirmeyi öğrenme. |
ÖÇ02 | Yeraltı sorunlarını tanımlama. |
ÖÇ03 | Formasyonların özelliklerini daha net açıklama. |
ÖÇ04 | Kuyu logları ile farklı parametrelerin ( yoğunluk, eğim, gözeneklilik gibi) bulunabileceğini öğrenme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | 1 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kuyu jeofiziğinin genel prensipleri ve uygulamaları. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Kuyu loglarında bazı temel kavramlar. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Kayaç ve akışkanların özellikleri. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Rezervuar kavramı ve jeolojik özellikleri. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Çevre kuyularının araştırılması. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Kuyu değerlendirme, Log çeşitleri ve temel prensipleri. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Doğal potansiyel logu - Gamma ışını logları, | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rezistivite ölçen loglar; lateral loglar, mikrorezistivite logları, indüksiyon logları. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Sonik logu-Yoğunluk logu-Nötron logu. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Gözeneklilik ve litolojinin saptanması. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Su ve hidrokarbon doygunlukları. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Log yorumunun ana prensipleri, değerlendirme ilkeleri ve uygulamalar. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Kuyu Logları yorumu | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Kuyu Logları ile ilgili uygulamalar. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |