Genel Bilgi
Kod | TİB727 |
Ad | İslamın Temel Esaslarına Kelâmî Bakışlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam inanç esaslarını, imanın mahiyetini, Allah´a, meleklere, peygamberlere, kitaplara, kadere, ahiret gününe imanın nasıl olması gerektiğini bilmek
Dersin İçeriği
İslam´da inanç esasları; Allah´a, Meleklere, Peygamberlere, Kitaplara, Kadere ve Ahiret gününe iman; Allah´ın sıfatları; Peygamberlerin özellikleri; İnsanların Peygamberlere olan ihtiyacı; Ölüm, Ecel, Kabir, Ölümden sonra diriliş; Kitapların verilmesi, Mizan, Sırat, Cennet, Cehennem
Dersin Ön Koşulu
----
Kaynaklar
Mehmet Aydın, İslam Dini El Kitabı, İstanbul 2008 Komisyon, Kelam El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2012 Ömer Aydın, İslam İnanç Esasları, İşaret Yay., İstanbul 2012 Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam, İz Yay., İstanbul 2005
Notlar
Eb´ul-Mu´in en-Nesefi, Tabsiratü´l-Edille I-II, Ankara 1998 H. Austryn Wolfson, Kelam Felsefeleri, (çev: Kasım Turhan), Kitabevi yay., İstanbul 2001
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
ÖÇ02 | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
ÖÇ03 | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
ÖÇ04 | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
ÖÇ05 | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnanç Esaslarının Temeli | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hristiyan ve Yahudi kelamı | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İslam´da Sıfatlar Problemi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Sıfatların İnkarı | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yaratılmış Sıfatlar | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kur´an´ın Yaratılmışlığı | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Yoktan Yaratma | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Peygamberlere İman | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Meleklere İman | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kitaplara İman | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ahiret Gününe İman | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kadere İman | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İnsan fiilleri | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İnsanın Sorumluluğu | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |