Genel Bilgi
Kod | TİB732 |
Ad | Kelam Problemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersle öğrencinin günümüzde itikadî açıdan problem teşkil eden konular hakkında fikir sahibi olması ve bunların cevap ve çözümleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Kelamın tarihi süreçte ele aldığı meselleri kronolojiye uygun bir şekilde analiz etmek
Dersin Ön Koşulu
Din, bilim, demokrasi ve laiklik, Reenkarnasyon, satanizm, cin, şeytan, medyumculuk, ateizm, dini çoğulculuk, irtica, fundamentalizm, şiddet, terör ve din; küreselleşme ve din, gelenek, modernite, tecdid, reform ve İslam, transhümanizm, metaverse konuları tartışılmaktadır.
Kaynaklar
Günümüz Kelam Problemleri. Prof. Dr. Mehmet Evkuran, Harun Çağlayan BİLAY (BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAYINLARI, 2021); Güncel Kelam Tartışmaları Doç. Dr. Enis Doko, Doç. Dr. Mehmet Bulgen M.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ VAKFI YAYINLARI, 2020)
Notlar
Günümüz Kelam Problemleri. Prof. Dr. Mehmet Evkuran, Harun Çağlayan BİLAY (BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAYINLARI, 2021); Güncel Kelam Tartışmaları Doç. Dr. Enis Doko, Doç. Dr. Mehmet Bulgen M.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ VAKFI YAYINLARI, 2020)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
ÖÇ02 | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
ÖÇ03 | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
ÖÇ04 | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
ÖÇ05 | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kelâm ilmi açısından problem olan hususlar | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kelâm ilminin ontoloji ve epistemoloji anlayışının kelâmî problemlere ve çözümlerine etkisi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Ateizm | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kötülük Problemi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Deizm | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Satanizm | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Görünmez Varlıklar | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mehdilik | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Sekülerizm | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Transhümanizm | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yapay Zeka ve Din | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Tenasüh | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Hurafe ve Batıl | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ötenazi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 12 | 36 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |