Genel Bilgi
Kod | TİB820 |
Ad | Klasik Kelam Metinleri Yorumları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik kelam metinlerinin tanıtılması ve yorumlanması
Dersin İçeriği
Kelâm alanında ilk yazılı metin örnekleri: Hasan el-Basrî’nin Risâle fi’l-kader’i. 2 Erken dönem akaid risaleleri: Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber’i 3 İlk Mutezilî metinler: Nazzâm’ın Kitâbü’n-nakd’ı. 4 Eş’arî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Eş’arî’nin el-İbâne an usûli’d-diyâne’si. 5 Mâtürîdî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Mâtürîdî’nin Kitâbü’t-tevhîd’i.
Dersin Ön Koşulu
Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması
Kaynaklar
Ömer Sadıker - Klasik Kelam Metinleri
Notlar
Rahim Acar - Din Felsefesinin Ana Konuları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Erken dönem düşünürlerinin eserlerini tanır. |
ÖÇ02 | Erken dönem İslam düşünürlerinin kimler olduğunu bilir. |
ÖÇ03 | Kelam metinlerinde inanç esaslarının nasıl ele alındığını görür. |
ÖÇ04 | Kelam ilminin gerekliliğine yönelik görüşleri tartışır. |
ÖÇ05 | Yaratıcının varlığına yönelik delilleri değerlendirir. |
ÖÇ06 | Yaratıcının sıfatlarını tanımlar. |
ÖÇ07 | Sıfatların tasnifini yapar. |
ÖÇ08 | Metinlerde sıfatların nasıl ele alındığına yönelik açıklamalarda bulunur. |
ÖÇ09 | Zati ve selbi sıfatlar ayrımının farkındalığına varır. |
ÖÇ10 | Yaratıcının inkarına yönelik ileri sürülen görüşleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Erken Dönem İslam Düşünürleri | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Düşünürlerin eserleri | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İnanç esasları | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kelam ilminin gerekliliği | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yaratıcının varlığı | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yaratıcının sıfatları | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sıfatların tasnifi | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | zati ve selbi sıfatlar | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yaratıcının inkarının imkanı | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yaratıcıyı inkar eden gruplar | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İnanç gruplarının temel özellikleri | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Peygamberlik | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Ahiret | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kelam metinlerinin değerlendirilmesi | konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |