Genel Bilgi
Kod | CENG562 |
Ad | Stochastic Processes for Computer Engineers |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZEKERİYA TÜFEKCİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bilgisayar mühendisliği öğrencilerinin araştırma ve diğer derslerde ihtiyaç duyduğu olasılık ve rastgele süreç kavramlarını öğrenmesini sağlamak.istemlerini analiz edebilecekler ve ayrık zaman sistemlerini dizayn edebileceklerdir.
Dersin İçeriği
Bu ders olasılık rastgele değişkenler ve rastgele süreçlerin temellerini kapsar
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Random Signals Detection Astimation and Data Analysis K. Sam Shanmugan A. M. Breipohl
Notlar
Statistical Digital Signal Processing and Modeling M. H. Hayes
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Olasılık rastgele değişken ve rastgele süreçleri tanımlar ve kullanır. |
ÖÇ02 | Rastgele süreçlerin otokorolasyonunu, ortalamasını, variyansını hesaplar ve rastgele süreç kavramını açıklar. |
ÖÇ03 | Olasılık ve rasgele süreçleri mühendislik problemlerine uygular. |
ÖÇ04 | Lineer sistemlerin rasgele girdilere tepkisini bulabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Olasılık ve Rastgele Değişkenler | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Rastgele Vektörler | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sınırlar ve Yaklaşık Değerler | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Rastgele Değişken Dizileri ve Yakınsaması | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Rastgele Süreçlerin Tanımı | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Özel Rastgele Süreçler | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Stationarity | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kitabından ilgili bölümleri ve ders notlarını okur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Süreklilik, Türev ve İntegral | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Time Averaging and Ergodicity | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Lineer Sistemlerin Rastgele Girişlere Tepkileri | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ayrık Lineer Modeller | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Markov Sequences and Processes | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Point Processes | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Gaussian Processes | Ders kitabından ilgili bölümü okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından ilgili bölümleri ve ders notlarını okur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından ilgili bölümleri ve ders notlarını okur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |