Genel Bilgi
Kod | CENG544 |
Ad | Multiprocessor Architectures |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET FATİH AKAY |
Dersin Amacı / Hedefi
Çoklu işlemciler, telefonlardan veri merkezlerine kadar her tür bilgi işlem altyapısında temel bir bileşendir. Bu kurs, birden çok hesaplama öğesini tek bir bilgisayarda birleştirmek için gereken temel teknolojileri tanıtmak için işlemci tasarımı ve eşzamanlılık ön koşullarını kapsayacaktır.
Dersin İçeriği
Önbellek tutarlılığı, tutarlılık, ara bağlantı, mesaj geçişi, bellek hiyerarşisi, çekirdek düzeyde ihtiyaç duyulan destek, heterojen mimarilere odaklanan farklı çok işlemcili türleri
Dersin Ön Koşulu
İşlemciler hakkında temel bilgi
Kaynaklar
Computer architecture: a quantitative approach - Hennessy, J.L.; Patterson, D.A, Elsevier/Morgan Kaufmann, 2019. ISBN: 9780128119051
Notlar
Hennessy, J. L. Patterson, D. A., 2012, Computer Architecture: A Quantitative Approach, (5. ed.), Morgan Kaufmann, ISBN 0-12-383872-8.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Paralel yazılımlardaki verimsizlikleri tespit etme ve adresleme |
ÖÇ02 | Çoklu paralel platformlar için yazılım tasarlamak ve değerlendirme. |
ÖÇ03 | Paylaşılan hafıza için donanım tasarımı ve değerlendirilmesi |
ÖÇ04 | Çok işlemcili sistemlerde cep tutarlılığı modellerini anlayabilme |
ÖÇ05 | Ability to analyse synchronization mechanisms in multiprocessor systems |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Paralellik biçimleri | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Paralel programlama modelleri | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Önbellek tutarlılığı | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hafıza tutarlılığı | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Senkronizasyon I | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Senkronizasyon II | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sınav Öncesi Tekrar | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ara sınav değerlendirme | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Arabağlantı ağları | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Arabağlantı ağları Yazılım verimliliği optimizasyonu | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yazılım verimliliği optimizasyonu | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yazılım verimliliği optimizasyonu örnegi | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | GPU mimarisi programlama | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Örnek problemler | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |