CENG544 Multiprocessor Architectures

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CENG544
Ad Multiprocessor Architectures
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET FATİH AKAY


Dersin Amacı / Hedefi

Çoklu işlemciler, telefonlardan veri merkezlerine kadar her tür bilgi işlem altyapısında temel bir bileşendir. Bu kurs, birden çok hesaplama öğesini tek bir bilgisayarda birleştirmek için gereken temel teknolojileri tanıtmak için işlemci tasarımı ve eşzamanlılık ön koşullarını kapsayacaktır.

Dersin İçeriği

Önbellek tutarlılığı, tutarlılık, ara bağlantı, mesaj geçişi, bellek hiyerarşisi, çekirdek düzeyde ihtiyaç duyulan destek, heterojen mimarilere odaklanan farklı çok işlemcili türleri

Dersin Ön Koşulu

İşlemciler hakkında temel bilgi

Kaynaklar

Computer architecture: a quantitative approach - Hennessy, J.L.; Patterson, D.A, Elsevier/Morgan Kaufmann, 2019. ISBN: 9780128119051

Notlar

Hennessy, J. L. Patterson, D. A., 2012, Computer Architecture: A Quantitative Approach, (5. ed.), Morgan Kaufmann, ISBN 0-12-383872-8.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Paralel yazılımlardaki verimsizlikleri tespit etme ve adresleme
ÖÇ02 Çoklu paralel platformlar için yazılım tasarlamak ve değerlendirme.
ÖÇ03 Paylaşılan hafıza için donanım tasarımı ve değerlendirilmesi
ÖÇ04 Çok işlemcili sistemlerde cep tutarlılığı modellerini anlayabilme
ÖÇ05 Ability to analyse synchronization mechanisms in multiprocessor systems


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme becerilerine sahip olur. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Paralellik biçimleri Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Paralel programlama modelleri Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Önbellek tutarlılığı Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Hafıza tutarlılığı Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Senkronizasyon I Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Senkronizasyon II Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sınav Öncesi Tekrar Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ön hazırlığa gerek yoktur. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ara sınav değerlendirme Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Arabağlantı ağları Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Arabağlantı ağları Yazılım verimliliği optimizasyonu Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Yazılım verimliliği optimizasyonu Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Yazılım verimliliği optimizasyonu örnegi Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 GPU mimarisi programlama Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Örnek problemler Ön hazırlığa gerek yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ön hazırlığa gerek yoktur. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ön hazırlığa gerek yoktur. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 03:07