Genel Bilgi
Kod | CENG541 |
Ad | Information Retrieval Systems |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilgi erişim sistemlerinin temel yapısını anlamak.
Dersin İçeriği
Bilgi erişim stratejileri, dizin yapıları, sorgu işleme ve değerlendirme yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Metin dosyalarını işleyebilecek düzeyde programlama bilgisi gerekmektedir.
Kaynaklar
D. Grossman & O. Frieder, Information Retrieval Algorithms and Heuristics. Second edition, Springer 2004.
Notlar
İlgili güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel doğal dil işleme kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Bilgi erişim sistemlerinin temel bileşenlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Arama motorlarının nasıl çalıştığını tanımlar. |
ÖÇ04 | Basit bir bilgi erişim sistemi tasarlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgi saklama ve erişim sistemlerine giriş. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Vektör uzayı modeli | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Olasılıksal bilgi erişim sistemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Dil modelleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Genişletilmiş boolean yöntemi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Gizli anlamsal dizinleme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sinir ağları, genetik algoritmalar, bulanık küme yöntemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | İlgililik geribildirimi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kümeleme, pasaj tabanlı bilgi erişimi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | N-gramlar, eşanlamlılık sözlüğü, anlamsal ağlar, çözümleme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Evrik dizinler, sorgu işleme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İmza dosyaları, tekrar eden dosya tespiti | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Makale sunumları | Makale taraması, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap |
15 | Proje sunumları | Proje hazırlama, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Proje raporu yazımı | Proje raporunun hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje raporunun hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |