CENG541 Information Retrieval Systems

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CENG541
Ad Information Retrieval Systems
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL


Dersin Amacı / Hedefi

Bilgi erişim sistemlerinin temel yapısını anlamak.

Dersin İçeriği

Bilgi erişim stratejileri, dizin yapıları, sorgu işleme ve değerlendirme yöntemleri.

Dersin Ön Koşulu

Metin dosyalarını işleyebilecek düzeyde programlama bilgisi gerekmektedir.

Kaynaklar

D. Grossman & O. Frieder, Information Retrieval Algorithms and Heuristics. Second edition, Springer 2004.

Notlar

İlgili güncel makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel doğal dil işleme kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Bilgi erişim sistemlerinin temel bileşenlerini kavrar.
ÖÇ03 Arama motorlarının nasıl çalıştığını tanımlar.
ÖÇ04 Basit bir bilgi erişim sistemi tasarlayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme becerilerine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilgi saklama ve erişim sistemlerine giriş. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Vektör uzayı modeli Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Olasılıksal bilgi erişim sistemleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Dil modelleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Genişletilmiş boolean yöntemi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Gizli anlamsal dizinleme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Sinir ağları, genetik algoritmalar, bulanık küme yöntemleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev
9 İlgililik geribildirimi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kümeleme, pasaj tabanlı bilgi erişimi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 N-gramlar, eşanlamlılık sözlüğü, anlamsal ağlar, çözümleme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Evrik dizinler, sorgu işleme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 İmza dosyaları, tekrar eden dosya tespiti Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Makale sunumları Makale taraması, sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap
15 Proje sunumları Proje hazırlama, sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme
16 Proje raporu yazımı Proje raporunun hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje raporunun hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 03:07