CENG0054 Multi-agent Systems

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CENG0054
Ad Multi-agent Systems
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Mehmet SARIGÜL


Dersin Amacı / Hedefi

Çok etmenli sistemler dersinin amacı, öğrencileri birden çok etkileşimli etmen içeren sistemlerin tasarımında ve analizinde kullanılan kavram ve tekniklerle tanıştırmaktır. Çok etmenli sistemler, bireysel ve toplu hedeflere ulaşmak için birbirleriyle etkileşime giren, her biri kendi amaçlarına, inançlarına ve yeteneklerine sahip birden çok özerk varlıktan oluşan sistemlerdir.

Dersin İçeriği

Bu ders Normal Form Oyunları, Normal Form Tanımları, Baskın Stratejiler, Pareto Optimalliği, Karma Stratejiler ve Nash dengesini kapsar. Maxmin Stratejisi, Minimax pişmanlığı, Baskın Stratejilerin Yinelemeli Kaldırılması, Nash Dengesinin Hesaplanması, Nash Dengesinin Karmaşıklığı ve Kompakt Temsil. Kapsamlı Form Tanımları, Kırkayak Oyunu, Geriye Dönük Çıkarımlar, Eksik Bilgi ve Alt Oyun Mükemmel Dengesi, Sonlu Tekrarlı Oyunlar, Sonsuz Tekrarlı Oyunlar, Stokastik Oyunlar, Tekrarlı Oyunlarda Öğrenme, Halk Teoremleri. Koalisyoner Oyun Teorisi, Shapley Değeri, Nucleus ve Bayes Oyunları. Rasyonel Öğrenme, Takviyeli Öğrenme, Çoğalıcı Dinamikleri ve Evrimsel Olarak Kararlı Stratejiler ve Tıkanıklık Oyunları.

Dersin Ön Koşulu

Temel programlama, lineer cebir ve olasılık teorisi bilgisi.

Kaynaklar

Shoham, Yoav, and Kevin Leyton-Brown. Multiagent systems: Algorithmic, game-theoretic, and logical foundations. Cambridge University Press, 2008.

Notlar

Shoham, Yoav, and Kevin Leyton-Brown. Multiagent systems: Algorithmic, game-theoretic, and logical foundations. Cambridge University Press, 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çok etmenli sistemlerin temel kavramlarının anlaşılması
ÖÇ02 Çok etmenli sistemleri modellemek ve analiz etmek için farklı yaklaşımlara aşinalık
ÖÇ03 Çok etmenli sistemleri tasarlama ve uygulama becerisi
ÖÇ04 Çok etmenli sistemlerin performansını analiz edebilme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme becerilerine sahip olur. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. 1
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çok etmenli sistemlere, etmenlere ve ortamlara giriş Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Etmenler arasında koordinasyon ve işbirliği Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Çok etmenli sistemler için oyun teorisi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Dağıtılmış karar alma ve konsensüs protokolleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Çok aracılı öğrenme ve takviyeli öğrenme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Aracılar arasındaki iletişim ve mesaj iletme algoritmaları Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Müzayedeler ve mekanizma tasarımı Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sürü zekası ve kolektif davranış Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Çoklu robot sistemleri ve koordinasyon Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Çok aracılı yol bulma ve planlama Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Çok aracılı sistemlerde gizlilik ve güvenlik Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 İnsan-aracı etkileşimi ve açıklanabilir yapay zeka Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Akıllı şehirlerde çok etmenli sistemlerin uygulamaları Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Gözden Geçirme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 03:07