Genel Bilgi
Kod | JM643 |
Ad | Barajların Jeoteknik Sorunları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDAT TÜRKMEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Barajlarda karşılaşılan sorunların saptanması ve araştırma yöntemleri, Sorunların nedenleri ve çözüm yollarının öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Baraj planlamasında uygun yer seçimi, geçirimlilik ve duraylılık sorunu, rezervuar alanından su kaçması, baraj ve göl alanında heyelan sorunları, baraj temelinde karşılaşılan fay zonları ve jips sorunu, iyileştirme yöntemleri. İnşaat aşamasında karşılaşılan baraj tipine bağlı sorunlar. Yıkılan ve kullanılmaz hale gelen barajlar, dünyadan ve Türkiye'den örnekler dersin içeriğini oluşturur.
Dersin Ön Koşulu
Temel jeoloji bilgisine sahip olmak
Kaynaklar
Baraj jeolojisi ve Mühendislik jeolojisi ders notları
Notlar
Konuyla İlgili bilimsel yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Barajlarda olabilecek jeolojik sorunları tanır |
ÖÇ02 | sorunlara çözüm olarak metot geliştirir |
ÖÇ03 | Baraj sorunları ile ilgili örneklerden çözüm üretir |
ÖÇ04 | konuyla ilgili Proje geliştirir |
ÖÇ05 | Baraj temellerindeki geçirimlilik sorunları |
ÖÇ06 | Barajlarda stabitite sorunları |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Baraj planlamasında yer seçimi | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | geçirimlilik ve duraylılık sorunu | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
3 | rezervuar alanından su kaçması | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
4 | baraj temelinde duraylılık sorunları | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
5 | baraj temelinde karşılaşılan fay zonları ve jips sorunu | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
6 | İnşaat aşamasında karşılaşılan baraj tipine bağlı sorunlar | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Göl alanında heyelan sorunları | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav, ödev | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | iyileştirme yöntemleri | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Enjeksiyon yöntemi | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Slurry Trench ve Thin wall yöntemleri | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Dünyadan örnek baraj sorunları | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Türkiyeden örnek Baraj sorunları | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | 1. Yıkılan barajlar ve alınan dersler | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
15 | 2. Yıkılan barajlar ve alınan dersler | DERS ANLATIM, SUNU VE TARTIŞMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav, sunum | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav sunum | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |