Genel Bilgi
Kod | JM574 |
Ad | İzotop Jeokimyası |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, maden yatakları üzerine çalışma yapmayı planlayan lisansüstü öğrencilerine maden yataklarının oluşum şartlarının belirlenebilmesinde duraylı izotopların kullanılmasını öğretmektir.
Dersin İçeriği
İzotop kavramı, izotopların sınflandırılması, hidrojen izotopu, oksijen izotopu, Kükürt izotopu, C izotopu ve bu izotopların maden yataklarında kullanımı
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Stable Isotope Geochemistry J Hoefs
Notlar
Akçay, M. 2002, Jeokimya: Temel kavramlar ve uygulamaya aktarımları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İzotop çalışmaları için örnek seçimini yapar. |
ÖÇ02 | İzotop analizlerinin sonuçlarını değerlendirir ve sonuçları maden yataklarının oluşumunun belirlenmesinde kullananır. |
ÖÇ03 | Denge birlikteliklerini ve onlara ait oluşum sıcaklıklarını hesaplar. |
ÖÇ04 | Hidroermal çözeltilerin ve onların sebep olduğu hidrotermal sistemlerin değişimini, gelişimini yorumlar. |
ÖÇ05 | Duraylı İzotopları bilir |
ÖÇ06 | Duraysız izotopalrı bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Duraylı izotopların jeokimyada kullanımı, | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İzotop farklılaşma yolları | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hidrojen izotopları | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Oksijen izotopları | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Doğal çözeltilerin izotopik bileşimleri | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sıvı kayaç oranının hesaplanması | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kükürt izotopları: İzotop farklılaşması, kükürt jeotermometresi | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Performans değerlendirmesi, ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kükürt kaynağının belirlenmesi, H2S ve sülfat konsantrasyonlarının grafiksel belirlenmesi | arsştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Karbon izotopları | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Porfiri sistemlerin izotop jeokimyası ile çalışılması | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Epitermal sistemlerde gerçekleştirilen izotop jeokimyası çalışmaları | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Karbonatlı kayaçlarda oluşan Pb-Zn-barit yataklarında izotop jeokimyası çalışmaları | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | uygulama Epitermal sistemler | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Örnek Uygulamalar | Tartışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Performans değerlendirmesi, ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Performans değerlendirmesi, ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |