Genel Bilgi
Kod | JM507 |
Ad | Sekans ve Sismik Stratigrafi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Sekans ve sismik stratigrafinin temel prensiplerinin öğretilmesi; sekans stratigrafisinin sismik veriler ile birlikte değerlendirilmesine yönelik çalışmaları yürütmek ve ayrıca kuyu verilerinin sismik stratigrafi kapsamında yararlarını göstermek.
Dersin İçeriği
Temel kavramlar ve tanımlamalar, temel stratigrafik ilişkiler, Sismik stratigrafik yorumun prensipleri, Tabakaların oluşumlarının eksikliği, fasiyes kavramı ve fasiyes değişimleri, Uyumsuzluklar, ani litolojik değişiklikler, Diyastem, diyastem ve uyumsuzluklar arasındaki belirgin farklılıklar, Sekans stratigrafisinin temel prensipleri, Sismik stratigrafide temel adlama ve tanımlamalar, Sismik refleksiyonlar ve zaman stratigrafisi, Sekans stratigrafisinde sediman şekilleri ve deniz seviyelerinde meydana gelen göreceli değişimler, Sismik stratigrafinin sekans stratigrafi ile birlikte değerlendirilmesi, Sismik-sekans analizi, Temel sismik refleksiyonlar, jeolojik anlamları ve fasiyes ilişkileri, Sismik stratigrafi ile kuyu verilerinin beraber değerlendirilip yorumlanması.
Dersin Ön Koşulu
Koşulsuz
Kaynaklar
1- Tuncer Tardu, 1995, Sequence Stratigrafi Prensipleri. Ozan Sungurlu Bilim Eğitim Vakfı. 2- A. W. Bally, 1983, Seismic Expression of of Structural Styles. AAPG Studies in Geology Series (Volume, 1, 2, 3).
Notlar
Son yıllarda yapılan yayınların çıktılarının değerlendirilmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sekansları Sismikler üzerinde ayırıp, değerlendirir. |
ÖÇ02 | Saha çalışmalarından elde edilen jeolojik verileri kuyu ve sismik verilerle yorumlar, |
ÖÇ03 | Özellikle hidrokarbon keşfinde önemli olan sekans analizi çalışmalarını yorumlar. |
ÖÇ04 | Sismik veriler üzerinden litolojik yorum yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve tanımlamalar, temel stratigrafik ilişkiler, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Sismik stratigrafik yorumun prensipleri, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Tabakaların oluşumlarının eksikliği, fasiyes kavramı ve fasiyes değişimleri, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Uyumsuzluklar, ani litolojik değişiklikler, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Diyastem, diyastem ve uyumsuzluklar arasındaki belirgin farklılıklar, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Sekans stratigrafisinin temel prensipleri, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Sismik stratigrafide temel adlama ve tanımlamalar, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Sismik refleksiyonlar ve zaman stratigrafisi, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Sekans stratigrafisinde sediman şekilleri ve deniz seviyelerinde meydana gelen göreceli değişimler, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Sismik stratigrafinin sekans stratigrafi ile birlikte değerlendirilmesi, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Sismik-sekans analizi | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Temel Sismik refleksiyonlar, jeolojik anlamları ve fasiyes ilişkileri, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Sismik refleksiyonların jeolojik anlamları. | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Sismik stratigrafi ile kuyu verilerinin beraber değerlendirilip yorumlanmaları. | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |