JM022 Jeotermal Alanların Termal Enerji Potansiyellerinin Araştırılması

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JM022
Ad Jeotermal Alanların Termal Enerji Potansiyellerinin Araştırılması
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK


Dersin Amacı / Hedefi

Jeotermal enerji kaynakları hakkında genel bilgi vermek ve jeoloji, tektonik, hidrotermal alterasyon, jeofizik sonuçları ve sondaj bilgilerini kullanarak jeotermal enerji potansiyelinin hesaplanmasını ve jeotermal kaynaklardan yararlanma yöntemlerini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Türkiye'de ve dünyada, jeotermal alanların dağılımı ve özellikleri, Jeotermal terimler ve açıklamaları, Jeotermal enerji kavramı, Jeotermal sahaların özellikleri ve sınıflamaları, Isı kaynağı ısı akışı, Kayaların termal iletkenlik özellikleri, Yer içi ısı transferi problemlerinin anlaşılabilmesi ve genel çözüm yöntemleri, Jeotermal alanlarda ısı geçişinin modellenmesi ve uygulamaları, Jeotermal sahalarda araştırma ve geliştirme çalışmaları, Jeotermal sahalarda potansiyel tahmin ve hesaplama yöntemleri ve uygulamalar, Jeotermal akışkanlardan (buhar, sıcak su, gaz ve karışımlar) elektrik üretiminde ve doğrudan ısı kullanımında yararlanma yöntemleri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Book: New Perspectives on Geothermal Energy Exploration and Evaluation of Geothermal Potential, 2021. A special issue of Energies (ISSN 1996-1073.

Notlar

Konularla ilgili web ortamındaki güncel çalışmalar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkiye'de ve dünyada ki jeotermal alanların dağılımını ve özelliklerini bilir.
ÖÇ02 Jeotermal terimler ve jeotermal ortamlarla ilgili bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Jeotermal enerji kavramını açıklar.
ÖÇ04 Jeotermal sahaların özellikleri ile ilgili sınıflamaları yapar.
ÖÇ05 Isı kaynağı ve ısı akışını tanımlar.
ÖÇ06 Kayaların termal iletkenlik özelliklerini açıklar.
ÖÇ07 Yer içi ısı transferi problemlerinin anlaşılabilmesi ve genel çözüm yöntemlerini tanımlar.
ÖÇ08 Jeotermal alanlarda ısı geçişinin modellenmesi ve uygulamalarını yapar.
ÖÇ09 Jeotermal sahalarda araştırma ve geliştirme çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ10 Jeotermal sahalarda potansiyel tahmin ve hesaplama yöntemleri ve uygulamaları yapar.
ÖÇ11 Jeotermal akışkanlardan (buhar, sıcak su, gaz ve karışımlar) elektrik üretiminini açıklar.
ÖÇ12 Sistem tasarımı ve sistem projesi yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkiye'de ve dünyada jeotermal alanların dağılımı ve özellikler. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
2 Jeotermal terimler ve açıklamaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
3 Jeotermal enerji kavramı. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Jeotermal sahaların özellikleri ve sınıflamaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
5 Isı kaynağı ısı akışı. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
6 Kayaların termal iletkenlik özellikleri. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Yer içi ısı transferi problemlerinin anlaşılabilmesi ve genel çözüm yöntemleri. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Jeotermal alanlarda ısı geçişinin modellenmesi ve uygulamaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 Jeotermal sahalarda araştırma ve geliştirme çalışmaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 Jeotermal sahalarda potansiyel tahmin ve hesaplama yöntemleri ve uygulamalar. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
12 Kuyuların Delinmesi ve Testler. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
13 Sistem tasarımı ve projesi. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
14 Jeotermal akışkanlardan (buhar, sıcak su, gaz ve karışımlar) elektrik üretimi. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
15 Jeotermal akışkanlardan doğrudan ısı kullanımında yararlanma yöntemleri. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 03:11