Genel Bilgi
Kod | TMT723 |
Ad | Tekstil ve Moda Tasarımında Dijital Baskı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. HANDE BİLVAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı, öğrencilere dijital baskı teknolojilerinin temel prensiplerini ve bu teknolojilerin tekstil tasarımında nasıl uygulanabileceğini derinlemesine anlatmak, aynı zamanda yaratıcı tasarım süreçlerinde dijital araçların entegrasyonunu öğretmek. Dijital baskı teknolojilerinin tarihsel gelişimi ve tekstil endüstrisindeki güncel uygulamalarını kapsamlı bir şekilde incelerken, bu teknolojileri kendi tasarım projelerinde etkin bir şekilde nasıl kullanacakları konusunda teorik bilgiler ve pratik beceriler kazandırmak.
Dersin İçeriği
Dijital tasarım araçlarının yaratıcı süreçlerde nasıl entegre edileceği, tasarım düşüncesinin nasıl genişletileceği ve yenilikçi tekstil tasarımlarının nasıl geliştirileceği üzerine odaklanılacaktır. Dijital baskı teknolojilerini ve bu teknolojilerin yaratıcı ve yenilikçi kullanımlarını anlamalarını sağlarken; bu süreçte, sürdürülebilir ve etik uygulamaları da göz önünde bulundurarak, tekstil ve moda alanlarındaki güncel ve gelecekteki trendlerle uyumlu çalışmalar yapmalarını teşvik edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Dijital Tekstil Tasarımı, Melanie Bowles- Ceri Isaac, 50 Sanat Fikri, Susie Hodge, The New Textiles- Cloe Colchester.
Notlar
İnternet Kaynakları, Müzeler, Sanat Galerileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Dijital baskı teknolojilerinin temel prensiplerini ve çeşitli dijital baskı tekniklerini öğrenir. |
ÖÇ02 | 2. Renklerin ve desenlerin sanatsal, kültürel ve duygusal yönlerini keşfederek bu bilgileri tasarımlarına entegre eder. |
ÖÇ03 | 3. Dijital baskı tekniklerini kullanarak deneysel ve yenilikçi tekstil ve moda tasarımları geliştirme yeteneği kazanır. |
ÖÇ04 | 4.Tekstil ve moda tasarımında sürdürülebilirlik ve etik uygulamaları dikkate alarak projeler geliştirme bilinci kazanır. |
ÖÇ05 | 5.Tekstil ve moda endüstrisinin güncel teknik standartlarını ve uygulamalarını öğrenerek, sektördeki trendlere uyum sağlar. |
ÖÇ06 | 6. Geleneksel ve çağdaş tekstil tasarım uygulamalarında dijital baskı teknolojilerini kullanma konusunda yetkinlik kazanır. |
ÖÇ07 | 7.Edindiği becerileri yaratıcı, yenilikçi ve sürdürülebilir tekstil tasarımları oluşturmak için kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, sanat ve tasarıma ilişkin yenilikçi tasarımların ne olduğunu açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, alanı ile ilgili ürünler oluşturma ve geliştirme için teknik ve teknolojik bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, tekstil ve moda tasarımında kullanılan bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının nasıl kullanıldığını bilir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, mesleği ile ilgili uluslararası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil bilir. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, uzmanlık alanında kazanılan bilgilerin analizleri yapılarak iki boyutlu yüzey ve üç boyutlu sanat ve tasarım nesneleri oluşturur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, estetik, teknik ve pazarlama ölçütlerine uygun tekstil ürünleri tasarlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, dokuma- örme- baskı teknikleri ile giysilik ve ev tekstili alanında oluşturdukları özgün ürünleri sergiler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, araştırma yöntemlerini kullanılarak uzmanlık alanında edindiği bilgileri tez, bildiri, makale, seminer ve portfolyö şeklinde sunar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, sanat ve tasarım alanında uzmanlık düzeyinde analiz- yorum- eleştiri yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler, mesleki diyalektik becerisini kullanarak çalışmalarını özgün bir dille sunar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, alanı ile ilgili üretim yöntemlerini kullanarak ürünleri endüstriyel ya da sanatsal alanda değerlendirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, telif hakkı ve tasarım hukukuna uygun davranma alışkanlığı edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, alanı ile ilgili tasarım, sanatsal ve kültürel bilgi birikimine uzmanlık düzeyinde sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, ürün geliştirme sürecinin yapısına hakim olarak, tasarımlarını güncel moda eğilimleri doğrultusunda analiz edip, renk, biçim, doku, malzeme ögelerini tekstil ürünlerinin tasarımına aktarır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenciler, farklı disiplinlerle iş birliğinde bulunarak uzmanlaştığı dokuma, baskı ve giysi alanlarında takım çalışması yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş - Dersin tanıtımı, amaçları, dijital baskının tarihçesi ve geleneksel baskı yöntemleriyle karşılaştırılması. | Öğrenci Ders içeriği ile ilgili hazır bulunmalı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Dijital Baskı Teknolojileri, tekstilde dijital baskının temellerii, çeşitli dijital baskı teknolojileri ve çalışma prensipleri ve dijital baskı tekniklerinin tekstil ve moda tasarımındaki rolüne genel bakış. | Öğrenci ders içeriği ile ilgli hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
3 | Temel dijital baskı teknikleri ve teknolojilerinin incelenmesi.Tekstil tasarımında kullanılan temel dijital tasarım yazılımları (Adobe Photoshop, Illustrator vb.). Vektör ve piksel tabanlı grafiklerin tasarımdaki rolü. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
4 | Tasarım aşamaları ve dijital baskıya uygun tasarım tekniklerinin öğretilmesi. Yazılım araçları ve tasarım optimizasyonu. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
5 | Renk Yönetimi, renk teorisi ve dijital ortamda renk yönetimi. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ve ön eskizleri ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Baskıya hazırlık süreçleri ve dosya formatları. Dijital Baskıda İnovasyon ve yeni trendler. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Dijital baskıda son teknolojik gelişmeler ve yenilikler. Geleceğin baskı teknolojileri ve uygulama alanları. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Dijital ortamda renklerin manipülasyonu: Renk paletlerinin oluşturulması ve sanatsal ifadeye uyarlanması. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
10 | Baskı yapılacak kumaş türlerinin özellikleri. Kumaşların dijital baskıya olan etkileri ve ön hazırlıkları. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Grup Çalışması |
11 | Tekstil ve Moda tasarımında dijital baskının rolü ve dünyadan örneklerin araştırılıp incelenmesi .Moda ve tekstilde dijital baskının gelecekteki yönleri ve trendler. Sürdürülebilirlik ve ekolojik etkiler. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Dijital baskıyı sanatsal bir araç olarak kullanma yolları. Sanatçılar ve tasarımcılar tarafından yapılan yenilikçi projeler. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Öğrencilerin final projeleri üzerinde çalışmaları. Bireysel danışmanlık ve grup tartışmaları. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma |
14 | Öğrencilerin projelerini sınıfa sunmaları. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Gösteri |
15 | Öğrencilerin projelerini sınıfa sunum ve tartışmalar. | Öğrenci ders içeriği ile ilgili ekipmanı ile hazır bulunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |