Genel Bilgi
Kod | PSI210 |
Ad | Bilgisayarla İstatistik Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere psikoloji araştırmalarında yaygın olarak kullanılan istatistiksel analizleri bir istatistik paket programını kullanarak gerçekleştirmeyi öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste istatistik paket programına veri girişi, verilerin düzenlenmesi, bu paket programı ile betimsel istatistiklerin hesaplanması ve parametrik ve parametrik olmayan istatistik analizlerin gerçekleştirilmesi konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İyilikci, O. (2020). Psikologlar için SPSS ve araştırma desenleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Notlar
Can, A. (2013). SPSS ile nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS, third edition.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikoloji araştırmalarında toplanan verileri istatistik paket programına aktarır. |
ÖÇ02 | Ham verileri analize hazır hale getirmek için organize eder. |
ÖÇ03 | İstatistik paket programını kullanarak betimsel istatistikleri hesaplar. |
ÖÇ04 | İstatistik paket programını kullanarak iki bağımsız gruptan elde edilen ortalamalar arasındaki farkın manidarlığını test eder. |
ÖÇ05 | İstatistik paket programını kullanarak aynı gruptan elde edilen iki ortalama arasındaki farkın manidarlığını test eder. |
ÖÇ06 | İstatistik paket programını kullanarak ikiden fazla bağımsız gruptan elde edilen ortalamalar arasındaki farkın manidarlığını test eder. |
ÖÇ07 | İstatistik paket programını kullanarak aynı gruptan elde edilen ikiden fazla ortalama arasındaki farkın manidarlığını test eder. |
ÖÇ08 | İstatistik paket programını kullanarak basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapar. |
ÖÇ09 | İstatistik paket programını kullanarak bağımsız gruplar ve tekrarlı ölçümler için nonparametrik anlamlılık testleri yapar. |
ÖÇ10 | Sınanacak hipoteze uygun olan istatistik tekniğini seçer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve kullanılacak istatistik paket programının tanıtımı. | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Veri Girişi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Verilerin düzenlenmesi I | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Verilerin düzenlenmesi II | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Betimsel istatistikler | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
6 | Parametrik testler için gerekli olan normal dağılım varsayımının test edilmesi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
7 | H0 Hipotezi anlamlılık testi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Derste anlatılan konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bağımsız örneklemler t-testi ve parametrik olmayan alternatifi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Eşleşmiş örneklemler t-testi ve parametrik olmayan alternatifi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bağımsız gruplar için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve parametrik olmayan alternatifi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Tekrarlı ölçümler için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve parametrik olmayan alternatifi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Karmaşık desenler için varyans analizi (faktöryel ANOVA) | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Korelasyon, basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Ki-kare analizi ve McNemar testi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste anlatılan konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste anlatılan konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |