Genel Bilgi
Kod | PSI315 |
Ad | Uygulamalı Psikoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MELTEM GULER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MELTEM GULER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, gerçek yaşamdaki problemlerin üstesinden gelmek için psikolojik ilkelerin ve teorilerin nasıl kullanılabileceğini incelemektir. Hayatımızın ve toplumumuzun birçok alanı, farkedilmeyen psikolojik ilkelerin uygulanmasından etkilenmiş ve değişmiştir. Ruh sağlığı, örgütsel psikoloji işletme yönetimi, eğitim, sağlık, ürün tasarımı, ergonomi ve hukuk, psikolojik ilke ve bulguların uygulanmasından etkilenen alanlardan sadece birkaçıdır. Uygulamalı psikoloji şemsiyesi, klinik psikoloji, psikolojik danışma psikolojisi, endüstriyel ve örgütsel psikoloji, mesleki sağlık psikolojisi, insan faktörleri, adli psikoloji, mühendislik psikolojisi, ayrıca okul psikolojisi, spor psikolojisi ve topluluk psikolojisi gibi diğer alanları içerir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, klinik, adli ya da çalışma ortamında, psikoloji uygulamalarını tanımlamaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Çevre Psikolojisi, L. Steg, Nobel akademik Yayıncılık; Sağlık Psikolojisi, Ogden, J. Nobel akademik Yayıncılık; Spor Psikolojisi, Karageorghis, C. Nobel Yayıncılık; Eğitim Psikolojisi Salvin, E.E. Pearson Yayınları; Adli Psikoloji, Lester, D. Nobel Yayıncılık; Uygulamalı Psikolojiye Giriş J.G .Davey, Wiley High Education.
Notlar
Introduction to applied psychology, G. Davey, John Wiley High Education.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojik ilkelerin ve teorilerin nasıl kullanabileceğini açıklar. |
ÖÇ02 | Psikolojik sorunlara çoklu bakış açısı ile yaklaşır ve fikir ve bulguları psikolojideki çoklu bakış açılarıyla bütünleştirir. |
ÖÇ03 | Bir psikoloğun klinik alanda rolünü tanımlar. |
ÖÇ04 | Bir psikoloğun iş ortamındaki rolünü tanımlar |
ÖÇ05 | Bir psikoloğun adli alandaki rolünü tanımlar. |
ÖÇ06 | Bir psikoloğun spor alanındaki rolünü tanımlar. |
ÖÇ07 | Bir psikoloğun eğitim alanındaki rolünü tanımlar. |
ÖÇ08 | Etik ilkelere ve onay prosedürlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojinin uygulama alanlarına giriş ve alanın tarihsel gelişimi | Introduction to applied psychology, G. Davey, John Wiley High Education. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Endüstri ve Örgüt Psikolojisi Uygulamaları | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Riggio, R. Nobel akademik yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Adli Psikoloji Uygulamaları | Adli Psikoloji, Lester, D., Nobel Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Suç Psikolojisi Uygulamaları | Suç Psikolojisi, Canter, D., Solo Unitas Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Trafik Psikoloji Uygulamaları | Trafik Psikolojisi, Tekeş, B., Türk Psikologlar Derneği | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sanat Psikolojisi Uygulamaları | Sanat Terapisi: Temel Psikoloji Kuramları ile Dışavurumcu Sanatın Bütünleştirilmesi -Uygulamaya Yönelik Müdahaleler, Demir, V., Nobel Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Spor Psikolojisi Uygulamaları | Spor Psikolojisi, Karageorghis, C. Nobel Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Moda Psikolojisi | Moda Psikolojisi, Mutlu Barış, 2024 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Sağlık Psikolojisi uygulamaları | Sağlık Psikolojisi, Ogden, J. Nobel akademik Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Topluluk Psikolojisi Uygulamaları | Community and Psychology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Eğitim Psikolojisi uygulamaları | Eğitim Psikolojisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yaşlılık Psikolojisi | Yaşlılık Psikolojisi, Sefa Saygılı, Türdav Yayınları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Çevre Psikolojisi Uygulamaları | Çevre Psikolojisi, L. Steg, Nobel akademik Yayıncılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Değerlendirme | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |