PSI301 Araştırma Yöntemleri 1

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PSI301
Ad Araştırma Yöntemleri 1
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. İrem ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. İrem ÖZDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilere psikoloji biliminin yöntem ve amaçlarını tanıtmak, psikoloji araştırmalarındaki etik meseleler konusunda bilgi vermek, gözleme dayalı ve tarama niteliğindeki betimsel desenleri tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste bilimsel yöntemin özellikleri, araştırma sürecinin aşamaları, araştırma etiği, gözleme dayalı araştırmalar ve tarama araştırmaları konuları işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık.

Notlar

Karasar, Niyazi (2020) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel yayınevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel yöntemin bilgiye ulaşmanın diğer yollarından farkını açıklar
ÖÇ02 Bilimsel yöntemin amaçlarını açıklar
ÖÇ03 Psikoloji araştırmalarında dikkate alınması gereken etik konuları açıklar
ÖÇ04 Gözleme dayalı araştırmaların mantığını ve özelliklerini açıklar
ÖÇ05 Tarama türü araştırmaların mantığını ve özelliklerini açıklar
ÖÇ06 Anket sorularının taşıması gereken özellikleri açıklar
ÖÇ07 Örnekleme yöntemlerini tanır.
ÖÇ08 Farklı anket yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını listeler.
ÖÇ09 Gözleme dayalı araştırmalardaki potansiyel yanlılık kaynaklarını tanır.
ÖÇ10 Gözleme dayalı araştırma desenlerinin çeşitlerini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Psikoloji Bilimi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Bir Araştırmacı Gibi Düşünmek Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Bilgiye Bilimsel Yaklaşım ve Günlük Yaklaşım Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Bilimsel Yöntemin Amaçları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Bilimsel Teorilerin Kurulması ve Test Edilmesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Psikoloji Araştırmalarında Etik Meseleler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilerek sınava hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Psikoloji Araştırmalarında Etik Meseleler 2 Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Doğrudan Gözleme Dayalı Yöntemler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Dolaylı Gözleme Dayalı Yöntemler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Gözleme dayalı Verielerin Analizi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Tarama Araştırmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Tarama Araştırmalarında Örneklem Seçme ve Tarama Araştırma Desenleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Anketler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilerek sınava hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilerek sınava hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.10.2024 01:42