Genel Bilgi
Kod | PSI308 |
Ad | Endüstri ve Örgüt Psikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Meryem Berrin BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilerin temel ve uygulamalı bilim olarak endüstri ve örgüt psikolojisinin konu, kuram ve uygulamaları hakkında bilgi edinmelerini ve bu bilgilerini uygulama alanlarında kullanabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, işyerinde insan davranışlarını inceleyen bilimsel bir disiplin olan Endüstriyel ve Örgüt Psikolojisine Giriş sağlayacaktır. Örgütsel psikologlar, kurumların çalışanları işe almasına, yönetmesine, desteklemesine ve çalışanların çabalarını iş ihtiyaçları ile uyumlu hale getirmesine yardımcı olur. Çalışmaları, organizasyonun stratejik hedeflerine ulaşmak, daha az ciro, artan verimlilik ve daha iyi çalışan katılımı gibi daha iyi yetenekler gibi sonuçlara katkıda bulunur. İş analizi, personel seçme ve yerleştirme yöntemleri, performans değerlendirmesi, motivasyon, ve iş yerinde stres ve başa çıkma yolları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara. Nobel Akademik Yayıncılık
Notlar
Ronald, E. R. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş. (Çev. B. Özkara). Nobel.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endüstri ve Örgüt Psikolojisini tanımlar. |
ÖÇ02 | Endüstri ve Örgüt Psikologunun en önemli etkinliklerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Endüstri ve Örgüt Psikolojisi alanının tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ04 | Endüstri ve Örgüt Psikolojisi alanında yapılan araştırmaları ve ilgili kuramları açıklar. |
ÖÇ05 | Çalışanların işlerine yönelik tutumlarını açıklar. |
ÖÇ06 | İş analizi, performans değerlendirme, seçme ve değerlendirme, liderlik ve çalışan motivasyonu kavramları tanımlar. |
ÖÇ07 | Çalışanların örgüte yönelik motivasyonlarını ve bağlılıklarını artıracak politikaları açıklar. |
ÖÇ08 | İş yerlerinde üretim ve performansa ilişkin çalışmaları tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Tarihsel Bakış | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Araştırma Yöntemleri | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | İş Analizi | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Performans Değerlendirme | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Seçme ve Yerleştirme İçin Ölçme Yöntemleri | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | İş gören Seçimi | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Eğitim | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çalışan Motivasyonu Kuramları | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | İş Hayatında Duygular: İş Tutumları ve Duygular | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Olumsuz İş gören Tutumları ve Davranışları | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Mesleki Sağlık Psikolojisi | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Çalışma Grupları ve Takımlar | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Örgütsel Gelişim | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kuramlar: Örgütsel Gelişim | Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş, Ronald, E. Riggio, Çev. Belkıs Özkara, Nobel Akademik Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |