Genel Bilgi
Kod | GZT105 |
Ad | Sosyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyoloji ile ilgili temel terimlerin kavranması ve Sosyolojinin ilişkili olduğu konuları, kuramları ve diğer disiplinlerle olan ilişkisinin kavranmasıdır.
Dersin İçeriği
Sosyoloji kavramının kuramsal temeli, sosyoloji tarihi, sosyal kurumlar, birey ve toplum ilişkisi, toplum, toplumsal davranış ve toplumsal ilişkiler, sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle olan ilişkisi, kültür, toplumsal cinsiyet ve medya ilişkisidir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Sosyolojik Düşünmek (Zygmunt Bauman), Ayrıntı Yayınları.
Notlar
Giddens, A. (2009) Sosyoloji: Başlangıç Okumaları, İstanbul: Say.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyoloji tanımını, diğer disiplinlerle ilişkisini, sosyal bilimlerdeki yerini ve sosyolojinin tarihsel sürecini tanır |
ÖÇ02 | Sosyolojinin temel kavramlarını, önemli kuramlarını ve sosyolojideki araştırma yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Kültür, kitle, toplum ve birey ilişkisini kurar ve toplum türlerini farklı bakış açılarıyla ve örnekleriyle öğrenir. |
ÖÇ04 | Toplumsal etkileşim ve gündelik yaşam konusunda bilgi sahibi olur. Sosyal diyalog, etkileşim ve iletişim eylem kuramıve kavramlarıkonusunda bilgi edinir |
ÖÇ05 | Toplumsal cinsiyet ve feminizm kuramları, aile ve aile türleri, tabakalaşma, sınıf yapısı konuları farklıkuramlar çerçevesinde önemli bilgileri edinir. |
ÖÇ06 | Küreselleşme ve toplumsal hareketlerin yanı sıra eleştirel sosyoloji, postmodern ve postyapısalcı kuramlar konusunda bilgiler edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyoloji biliminin tanımı, alanı, kapsamı | Dersin tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sosyolojinin temelini oluşturan kuramsal yaklaşımlar: Saint Simon, Auguste Comte, Emile Durkheim, Herbert Spencer, Max Weber, Talcot Parsons, Robert K. Metron . | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
3 | Kültür: tanımı, maddi ve manevi öğeleri, etnosentrizm ve kültürel relativizm. Teorik Anlatım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Toplumsallaşma: toplumsallaşmanın öğeleri, toplumsallaşma kurumları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
5 | Aile kurumu. Ailenin değişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
6 | Ekonomi kurumu, üretim ve fonksiyonları, üretim rejimleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Eğitim kurumu ve Türk toplumunda eğitim | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
8 | Ara Sınav | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Siyaset kurumu: devlet, bürokrasi, seçim, demokrasi, baskı grupları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Nüfus: nüfusla ilgili temel kavramlar. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
11 | Sosyolojide toplumsal grup kavramı, toplumsal grup çeşitleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Toplumsal tabakalaşma: kölelik, kast sistemi, zümreler, sınıf ve statü sistemi, toplumsal tabakalaşma kuramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
13 | Toplumsal değişme kuramları, toplumsal değişme ve modernleşme. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
14 | Kentleşme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
15 | Endüstrileşme süreci: endüstrileşmenin aşamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |