Genel Bilgi
Kod | GZT109 |
Ad | Psikolojiye Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin genel amacı,dersin tanımında belirtilen temel kavramlara aşinalık kazandırmanın yanı sıra psikolojik araştırma, temel teoriler ve alandaki uygulamalar konularında genel bir anlayış oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders insan zihninin çalışmasına ve insan davranışlarını anlamaya yönelik kapsamlı bir başlangıç niteliğindedir. Dersin amaçları doğrultusunda gelişim, duygular, hafıza, sinir sistemi ve genetik, cinsiyet, etik... gibi psikolojide önem taşıyan kavramlar tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Psikolojiye Giriş, C. T. Morgan, Meteksan A. Ş. Yayınları Psikolojiyi Anlamak C. G. Morris, Türk Psikologlar Derneği Yayınları. No. 23 Psikolojiye Giriş R. L. Atkinson, R.C. Atkinson, E. E. Smith, D. J. Bem, S. Nolen - Hoeksema Arkadaş Yay. Psikolojiye Giriş, R. Plotnik, Kaknüs Yayınları
Notlar
Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar / Sosyal Psikolojiye Giriş, Çiğdem Kağıtçıbaşı, Evrim Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojide temel kavram ve ilkelerini açıklar |
ÖÇ02 | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
ÖÇ03 | Günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
ÖÇ04 | Psikolojinin tarihsel temellerini ve ilgili teorileri açıklar |
ÖÇ05 | Sosyal bilimler alanında etik kavramının önemini aşinalık kazanır |
ÖÇ06 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
ÖÇ07 | Psikolojik danışma sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
ÖÇ08 | İnsan beyninin nasıl çalıştığını, genetik faktörlerin neler olduğunu ve bunların insan davranışları üzerine etkisini açıklar |
ÖÇ09 | Bireyin çocukluktan yaşlılığa gelişim süreçlerini takip ederek açıklayabilir |
ÖÇ10 | Duygusal farklılıkarı ve algısal değişiklikleri açıklayabilir |
ÖÇ11 | Temel motivasyon teorilerine dair fikir yürütebilir |
ÖÇ12 | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
ÖÇ13 | Normal dışı özellikler gösteren bireylere uygulanabilecek tedavi yöntemlerine ilişkin fikir yürütebilir |
ÖÇ14 | Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olur |
ÖÇ15 | İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojinin doğası | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Psikoloji yaklaşımları / Psikoloji Tarihi | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Psikolojinin araştırma yöntemleri | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sinir sistemi ve Genetik | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Gelişim - Çocukluk | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Gelişim - Genç yetişkinlik, Yetişkinlik, Yaşlılık | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ara Sınav | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Memory | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Güdülenme (motivasyon) - Duygular | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Stres ve başa çıkma | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Psikolojik Bozukluklar | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İnsan etkileri ve iletişim | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |