GZT109 Psikolojiye Giriş

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT109
Ad Psikolojiye Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Cem SOYLU
Dersin Öğretim Elemanı Cem SOYLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin genel amacı,dersin tanımında belirtilen temel kavramlara aşinalık kazandırmanın yanı sıra psikolojik araştırma, temel teoriler ve alandaki uygulamalar konularında genel bir anlayış oluşturmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders insan zihninin çalışmasına ve insan davranışlarını anlamaya yönelik kapsamlı bir başlangıç niteliğindedir. Dersin amaçları doğrultusunda gelişim, duygular, bellek, sinir sistemi ve genetik, gelişim, kişilik kuramları gibi psikolojide önem taşıyan konular tartışılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2014). Psikoloji: Bir keşif gezintisi (3. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Şahin, D. N.).

Notlar

Santrock, J. W. (2011). Yaşam Boyu Gelişim (13. Basımdan çeviri). Ankara: Nobel Yayınevi. (Çeviri editörü Yüksel, G.).


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojide temel kavram ve ilkelerini açıklar
ÖÇ02 Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler
ÖÇ03 Günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
ÖÇ04 Psikolojinin tarihsel temellerini ve ilgili teorileri açıklar
ÖÇ05 Sosyal bilimler alanında etik kavramının önemini aşinalık kazanır
ÖÇ06 Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar
ÖÇ07 Psikolojik danışma sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar
ÖÇ08 İnsan beyninin nasıl çalıştığını, genetik faktörlerin neler olduğunu ve bunların insan davranışları üzerine etkisini açıklar
ÖÇ09 Bireyin çocukluktan yaşlılığa gelişim süreçlerini takip ederek açıklayabilir
ÖÇ10 Duygusal farklılıkarı ve algısal değişiklikleri açıklayabilir
ÖÇ11 Temel motivasyon teorilerine dair fikir yürütebilir
ÖÇ12 Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder
ÖÇ13 Normal dışı özellikler gösteren bireylere uygulanabilecek tedavi yöntemlerine ilişkin fikir yürütebilir
ÖÇ14 Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olur
ÖÇ15 İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Psikoloji Bilimi Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Biyolojik Başlangıçlar Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Öğrenme Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Bellek Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Biliş: Düşünme, Zekâ ve Dil Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Gelişim, Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Ara Sınav Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Gelişim, Bebeklikte Sosyoduygusal Gelişim Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
9 Ergenlikte fiziksel ve bilişsel gelişim Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kişilik Kuramları Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Psikolojik Bozukluklar Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Psikolojik Terapiler Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Motivasyon, Stres ve Duygular Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 İnsan etkileri ve iletişim Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.02.2025 03:54