GZT109 Psikolojiye Giriş

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT109
Ad Psikolojiye Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin genel amacı,dersin tanımında belirtilen temel kavramlara aşinalık kazandırmanın yanı sıra psikolojik araştırma, temel teoriler ve alandaki uygulamalar konularında genel bir anlayış oluşturmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders insan zihninin çalışmasına ve insan davranışlarını anlamaya yönelik kapsamlı bir başlangıç niteliğindedir. Dersin amaçları doğrultusunda gelişim, duygular, hafıza, sinir sistemi ve genetik, cinsiyet, etik... gibi psikolojide önem taşıyan kavramlar tartışılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Psikolojiye Giriş, C. T. Morgan, Meteksan A. Ş. Yayınları Psikolojiyi Anlamak C. G. Morris, Türk Psikologlar Derneği Yayınları. No. 23 Psikolojiye Giriş R. L. Atkinson, R.C. Atkinson, E. E. Smith, D. J. Bem, S. Nolen - Hoeksema Arkadaş Yay. Psikolojiye Giriş, R. Plotnik, Kaknüs Yayınları

Notlar

Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar / Sosyal Psikolojiye Giriş, Çiğdem Kağıtçıbaşı, Evrim Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojide temel kavram ve ilkelerini açıklar
ÖÇ02 Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler
ÖÇ03 Günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
ÖÇ04 Psikolojinin tarihsel temellerini ve ilgili teorileri açıklar
ÖÇ05 Sosyal bilimler alanında etik kavramının önemini aşinalık kazanır
ÖÇ06 Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar
ÖÇ07 Psikolojik danışma sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar
ÖÇ08 İnsan beyninin nasıl çalıştığını, genetik faktörlerin neler olduğunu ve bunların insan davranışları üzerine etkisini açıklar
ÖÇ09 Bireyin çocukluktan yaşlılığa gelişim süreçlerini takip ederek açıklayabilir
ÖÇ10 Duygusal farklılıkarı ve algısal değişiklikleri açıklayabilir
ÖÇ11 Temel motivasyon teorilerine dair fikir yürütebilir
ÖÇ12 Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder
ÖÇ13 Normal dışı özellikler gösteren bireylere uygulanabilecek tedavi yöntemlerine ilişkin fikir yürütebilir
ÖÇ14 Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olur
ÖÇ15 İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Psikolojinin doğası Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Psikoloji yaklaşımları / Psikoloji Tarihi Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Psikolojinin araştırma yöntemleri Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Sinir sistemi ve Genetik Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Gelişim - Çocukluk Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Gelişim - Genç yetişkinlik, Yetişkinlik, Yaşlılık Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Ara Sınav Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
9 Memory Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Güdülenme (motivasyon) - Duygular Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Stres ve başa çıkma Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Psikolojik Bozukluklar Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Psikolojik Bozukluklarda Tedavi Yöntemleri Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 İnsan etkileri ve iletişim Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.06.2024 02:09